לא לסמוך על טוב ליבו של צוקרברג. דרשן לייטנר
לא לסמוך על טוב ליבו של צוקרברג. דרשן לייטנריוני קמפינסקי

בראיון לערוץ 7 מתייחסת יו"ר ארגון 'שורת הדין', עורכת הדין ניצנה דרשן לייטנר לדרישה אותה היא מובילה מבית המשפט האמריקאי להורות לפייסבוק ולשאר הרשתות החברתיות לבלום ביטויי הסתה וקריאות לטרור.

דבריה של עו"ד דרשן לייטנר מגיעים בעקבות רצח השוטר הבכיר בפריז, רצח שתועד ושודר על ידי הרוצח, איש דאע"ש, בפייסבוק.

לדבריה אכן נכונה התחושה שאבדו כבר הגבולות. זאת לנוכח מעשי רצח וטרור המועברים ברשת בשידור חי. משום כך, היא סבורה, יש לתבוע שליטה שתבוא מהרשתות פנימה. "ההגבלה של המדיה החברתית וההסתה, השימוש במדיה החברתית על ידי ארגוני הטרור, חייבת להיעשות רק על ידי החברות עצמן. אי אפשר לפעול ברמה החקיקתית והמדינית. ראינו שאובמה ואחרים ביקשו זאת אבל זה לא עובד בצורה כזו".

"פייסבוק וטוויטר צריכים להבין שיש להם אחריות חברתית", היא אומרת ומבהירה כי מאחר ולא ניתן לסמוך על טוב ליבם של מארק צוקרברג ואחרים אין מנוס מעתירה לבית המשפט ואכן זו דרך הפעולה שבה נוקט ארגונה העותר לבית המשפט האמריקאי בשם עשרים אלף ישראלים בדרישה לחייב את מערכות הרשתות החברתיות לנטר ולאתר קריאות לטרור והסתה לטרור כמו גם הפצת אידיאולוגיה טרוריסטית ברשת.

"הם יקבעו איזה מילים לנטר ואיזה סרטונים לאסור", אומרת דרשן לייטנר המציינת כי הוכח כבר שכאשר מעוניינים שם לפעול הרי שהם מסוגלים לנקוט בצעד מעשי מול מה שנראה בעיניהם כבלתי ראוי. דוגמא לכך התבררה בניסוי שביצעו אנשי 'שורת הדין' כאשר העלו שני דפי פייסבוק מקבילים ובהם פוסטים זהים לכאורה כאשר האחד קורא לרצח פלשתינאים ואילו האחר קורא לרצח ישראלים. לאחר יומיים התלוננו על שני העמודים והמענה היה הורדה מיידית של פייסבוק את דף הקריאה לרצח פלשתינאים תוך משלוח הודעה חמורה לעומדים מאחוריו, בעוד את הדף קורא לרצח ישראלים הותירו על כנו.

לדבריה, מסתבר שלא ניתן להסתמך על שיקול הדעת של המערכות הללו ולכן נדרשת אמירה של בית המשפט ולפיה אם בפייסבוק ירצו להמשיך ולהיות חברה אמריקאית יהיה עליהם לפעול על פי הנחיות בית המשפט המחייבות התמודדות עם הקריאות לטרור ורצח.

"פייסבוק אינו רק לוח מודעות. הוא שולח הודעות, דוחף פרסומות ומקבל הון עתק. הוא מקשר בין הקוראים לרצח לבין הרוצים לבצע את הרצח", אומרת דרשן לייטנר ומזכירה כי "אותו רוצח באורלנדו נשבע אמונים למדינה האסלאמית דרך הפייסבוק". עוד היא מציינת כי אילולי הפצת האידיאולוגיה של דאע"ש דרך הפייסבוק לא היו כל אותם שבדים ואוסטרים יודעים על האידיאולוגיה הזו ולא עושים את כל הדרך עד לסוריה ועיראק על מנת להצטרף לכוחות הלוחמים שם.

ומה לגבי מערכות הביטחון שאולי עושים שימוש ברשתות החברתיות על מנת לאתר מחבלים וטרוריסטים לפני ביצוע פיגוע או רצח? דרשן לייטנר משוכנע שמערכות הביון יכולות לעקוב אחריהם גם ללא כל אותם פוסטים הקוראים לרצח. "ניתן לעקוב אחרי מחבלים גם בלי דפי הפייסבוק שלהם", היא מאמינה ומקווה.

"אנשים מוכרים ומוכרזים במערכות הביון והמודיעין כאישיות טרוריסטית אין להם שום זכות להשתמש בפייסבוק כמו שאף מחבל לא רשאי לפתוח חשבון בנק", אומרת דרשן לייטנר ומוסיפה כי לא יתכן מצב שבו לאיסמעיל הנייה יש חשבון טוויטר וכך גם לאבו מאזוק וחאלד משעל.

"מניעת גישה לאנשים שכאלה לרשתות החברתיות נתונה בידי הנהלת הרשת החברתית ובהוראת בית המשפט הדבר גם אפשרי", היא מסכמת.