שגריר מצרים בישראל חזאם חיירת
שגריר מצרים בישראל חזאם חיירתצילום: עדי כהן צדק

שגריר מצרים בישראל, חזאם חיירת, הודיע הבוקר (חמישי) כי מדינתו תומכת במאמצים הבין לאומיים להגיע להסדר בין הישראלים לפלסטינים.

"מצרים מברכת את היוזמה הצרפתית, ועידת פאריז היא צעד בכיוון השלום", אמר חיירת בנאומו הראשון בישראל, במסגרת כנס הרצליה ה-16 של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי.

"פתרון שתי המדינות הוא היחיד לסיום הסכסוך", הוסיף חיירת. "לא נשאר הרבה זמן ואין עוד חלופות. היעדר התקווה לא רק חותר תחת היציבות האזורית והבין לאומית אלא, גם מעודד ארגונים קיצוניים, שמפיצים הרג ושנאה".

השגריר המצרי קרא גם לפירוז המזרח התיכון מנשק להשמדה המונית. "מאז 1974 אנחנו קוראים לכל מדינות האזור להצטרף לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NTP). מצרים השקיעה מאמצים רבים ונחושה להמשיך, כדי לייצר מזרח תיכון נקי מנשק להשמדה המונית.

שגריר ירדן בישראל, וואליד עוביידאת, הביע תמיכה גם ביוזמה הערבית. "יוזמת השלום הערבית היא היוזמה העיקרית לשלום אזורי, שלום מלא וביטחון מלא. היא לא נתמכת רק על ידי מדינות ערב, אלא גם המדינות המוסלמיות. מה ישראל יכולה לבקש יותר?".

סגן יו"ר הוועדה המקשרת של אש"ף לחברה הישראלית, אליאס זנאנירי, האשים את ממשלת ישראל במבוי הסתום במשא ומתן. "אני יודע שממשלת ישראל לא פרטנר, אבל יש לה אפשרות לעשות את זה, כי מנחם בגין עשה את זה. אם בגין עשה, למה לא נתניהו?".

"אין לנו את המותרות להחמיץ עוד הזדמנות", הוסיף זנאנירי. "האתגר המרכזי הוא איך לצאת מהמבוי הסתום. לפני חמש שנים פרסם המך עבדאללה ספר 'ההזדמנות הטובה האחרונה'. אנחנו חיים את השניות האחרונות של ההזדמנות האחרונה. מחר עלול להיות מאוחר מדי".