סלובניה למטייל שומר הכשרות

אני תלוי בין שמיים לארץ. תפוס בשלשלאות האוזקות אותי לחבל העליון. מימיני אגמים בוהקים הנושקים לאלפים היוליאניים.

טירת בלד העתיקה נשקפת משמאלי. למרגלותיי נוף מפעים עוצר נשימה הטובל בירוק אין סופי וכמה חברים טובים שהחזיקו לי אצבעות עשרה מטרים מתחתיי.

מלבד היותו של פארק החבלים בעיירת הנופש בלד בסלובניה מאתגר ומלבב, פלאי הטבע הניבטים מכל פינה בה יוצקים טעם של עוד. החוויה האתגרית מתובלת בהמון ירוק מרגיע, מין פינוק המשלב זריקה מטלטלת לגוף ונטפי צרי לנפש. אלו מראות שקשה לשכוח.

היא רק בת 25 שנה. בקושי חצי יובל מאז פורקה יגוסלביה לחלקים קטנים. סלובניה היא חבל ארץ עוצר נשימה המצוי בשיא פריחתו. רק לאחרונה התיירות בישראל נחשפת אליה והפוטנציאל התיירותי שלה רק הולך וגדל.

שטחה הקטן אפילו משל ישראל ואוכלוסייתה הקטנה עוד יותר (כ-שני מיליון תושבים), מעניקים לה מרחבים ירוקים עצומים שיד אדם לא נגעה בהם, לצד אתרי טבע רוויי פעילות אתגרית, ביניהן פעילות סקי, רפטינג, צניחה ושיט.

גם ישראלים נוהגים לטייל ולנפוש בסלובניה. אך בדרך כלל האוכלוסיה הדתית פוסחת עליה בשל הקושי להשיג בה ארוחה כשרה. בסלובניה אין אף לא קהילה יהודית מסורתית שאפשר להעביר אצלה בקדושה את השבת והחג.

את הכפפה האמיצה לטובת האוכלוסיה הדתית הרים זיו טור, מנכ"ל חברת התיירות 'נופש כשר' והקים מסלול תיור כשר לציבור הדתי בסלובניה בנוסח 'הכל כלול'. זיו טור מאמין שכדי להבטיח נופש איכותי למטייל הדתי אין די במטבח כשר. החברה שלו מספקת חבילה שכלול בה הסעות משדה התעופה למלון, מדריך דתי לקבוצה, וטיולים יומיים – מידי יום ליעד אחר וללא תוספת תשלום. הכל כלול על כל המשתמע מכך.

באחד הימים ביקרנו במליבור, העיר השניה בגודלה בסלובניה לה שורשים יהודים עמוקים. רבינו ישראל איסרלן בעל ה'תרומת הדשן' התגורר בה לפני כ-600 שנה ובמשך שנים ארוכות אף כיהן כרב הקהילה היהודית המקומית. בעל 'התרומת הדשן' נמנה עם אחרוני הראשונים ונחשב לאחד מחשובי הפוסקים במרוצת הדורות.

באותם ימים מנתה הקהילה היהודית 257 נפשות שהיוו רבע מכלל האוכלוסייה. אולם בחלוף השנים גורשו יהודי מריבור על ידי מקסימיליאן הראשון, קיסר האימפריה הרומית. מבנה בית הכנסת הוחרם ובהמשך חולל בית הכנסת. ערב פרוץ השואה הנוראה נמנו בעיר 100 יהודים. במהלך מלחמת העולם השניה נכבש האזור על ידי גרמניה הנאצית ובני הקהילה גורשו למחנות ההשמדה. מאז הקהילה לא שוקמה.

"צריך לבקר כאן בשביל להבין עד כמה עמוקה ההיסטוריה היהודית במרבורג ועד כמה גדולה השממה היהודית כיום במקום שהפך למליבור תחת שליטת הסלובנים", מספר טור.

"במליבור מתגוררים כיום בין 10 ל-15 יהודים בלבד. בית הכנסת של בעל 'תרומת הדשן' נותר שומם. החלום שלי להחיות את המקום. להביא לכאן מבקרים יהודים שיתפללו בבית הכנסת ההיסטורי ויפיחו מעט יהדות באזור הנחשב עד ל'גטו היהודי'", הוא מספר.

מתוקף עבודתו הוא נתקל לא אחת בקושי לארגן אוכל כשר במדינות נטולות כל זיק יהודי. "במהלך עבודתי כאיש היי-טק הייתי בכל העולם וכל נסיעה הייתה ממש עונש. כשכולם אכלו מאכלי פיגולים במסעדות אני ישבתי בחדר במלון ואכלתי ירקות או מנות חמות".

"אני לא חושב שכשציבור שומר תורה ומצוות יוצא לחו"ל הוא צריך להתנזר מאכילה כל היום", הוא אומר, "אני מרגיש בעבודתי שליחות שאני יכול לדאוג ולספק אוכל כשר ביעדים רבים בעולם ולאפשר להם להשאיר את קופסאות השימורים בבית".