ריינהולד הנינג
ריינהולד הנינגצילום: רויטרס

בית המשפט הגרמני בעיר דטמולד גזר היום (שישי) על קצין אס. אס. לשעבר, ריינהולד הנינג בן ה-94, חמש שנות מאסר על סיוע לרצח 170 אלף איש, בזמן שהיה שומר במחנה ההשמדה אושוויץ.

הנינג, שהצטרף לשורות האס.אס ב־ 1940 בהיותו בן 18 בלבד, הודה בפני חוקריו כי שימש כשומר באושוויץ בין ינואר 1943 ליוני 1944, אך הכחיש כי היה מעורב בהוצאות להורג.

לטענת התובעים, הוא אשם בסיוע לרצח כי סייע לתפקודו התקין של המחנה, גם אם אין ראיה שביצע פשע מסוים. הנינג הואשם ב־ 170 אלף סעיפי אישום בסיוע לרצח.

במהלך הדיונים הקודמים העידו שלושה עדים מבין בין 40 ניצולים ובני משפחה מהונגריה, ישראל, קנדה, בריטניה ארה"ב וגרמניה שהצטרפו כתובעים למשפט נגד הנינג, כפי שמתיר החוק הגרמני.

בחודש שעבר הגיע במיוחד מארה"ב יהושע קאופמן בן ה-88 שהיה גם הוא תחת ידיו של הנינג באושוויץ. קאופמן עשה את הדרך הארוכה לגרמניה כדי להעיד כיצד הכריח אותו הנינג לפנות גופות מתאי הגזים.

להפתעת הנוכחים סירב השופט לשמוע את עדותו ואמר כי העובדות ברורות לבית המשפט וכי איננו זקוק להוכחות נוספות. הוא נימק זאת בכך שהחשוד בעצמו הודה כי היה באושוויץ, ולכן אין צורך בראיות נוספות.