אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: סרג' אטאל. פלאש 90

פרסומים רשמיים של ממשלת צרפת מלמדים על תכנית הצפויה להתבצע בעוד כחצי שנה ובה ייעקרו אלפי קברי יהודים בעשרות בתי עלמין יהודיים באלג'יר ועצמות המתים יועברו לקבר אחים גדול. כל זאת על מנת לאפשר את מכירת הקרקע.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר הרב נתן קאהן, מוציא לאור עיתון חרדי בצרפתית 'קונטרס' ומי שמנסה לפעול מול גורמים שונים לביטול הגזירה, על החלטה שמקורה בסמכות ובאחריות שנותרה בידי צרפת על גורל עשרות בתי עלמין יהודים ונוצרים באלג'יר, מדינה שהייתה תחת ריבונות צרפת עד לפני כמה עשרות שנים.

לדבריו העובדה שבאלג'יר כמעט ואין עוד יהודים גרמה לממשל הצרפתי להגיע למסקנה שאין עוד טעם להשקיע כספים ואנרגיה בשימור בתי הקברות היהודיים ולכן יש לשלוח כלים הנדסיים גדולים על מנת ליישר את הקרקע אחרי הוצאת הקברים ממקומם והעברת הנפטרים לקבר אחים.

עוד מוסיף הרב קאהן ומציין כי מאחורי ההחלטה עומדת הגישה הצרפתית לכבוד המת, גישה שאינה מובנת ליהודים אך על פיה לאחר שלושים או ארבעים שנה אין עוד טעם בשימור הקברים במקומם והנפטר מועבר להליך של שריפה. בהקשר זה הוא מזכיר את דבריו של רבי ישראל סלנטר, מייסד תנועת המוסר, שבשנתיים האחרונות לחייו היה בפריז אך עזב את המקום ובשמו אמרו שאין למות בפריז "כי אין שם קבר לעולם. הקבר הוא לשלושים או ארבעים שנה ואחר כך שורפים וזורקים".

לדברי הרב קאהן המציאות חמורה יותר באלג'יר מאשר בצרפת משום שמדובר בהחלטה רשמית של הממשל הצרפתי כאשר להחלטה זו צורפה רשימה של 37 בתי עלמין יהודיים ובית עלמין נוצרי אחד שאמורים בתוך חצי שנה להיעלם.

על מנת לנסות למנוע את המהלך מתכוון הרב קאהן להפעיל גורמים שונים בארץ ומחוצה לה, ובין השאר גם את משרד החוץ שאולי, משום שלא מדובר באחריות אלג'יראית אלא באחריות צרפתית, יש לו דרכים לפעול.

מוסיף הרב קאהן ואומר כי בפרסום הרשמי המודיע על הכוונה להרוס את בתי העלמין נכתב גם כי מי שיוכל להוכיח קשר משפחתי לאחד הקבורים תינתן לו האפשרות להעביר את הקבר על חשבונו למקום אחר. לדבריו בתקופה האחרונה קיימת הבנה בקרב יהודים על כך שיש להוציא נקברים מצרפת שכן אחרי תקופה של כמה עשרות שנים לא יישאר מקברם דבר.

עוד אומר הרב קאהן כי בפנייה שלו לראש המכון הצרפתי לשריפת גופות השיב לו האיש כי שר האוצר הצרפתי הוציא כבר בשנת 1750 מכתב ולפיו אם היו משאירים את כל נפטרי צרפת בקבריהם לא היה מקום לזרוע חיטה. באמירה זו יש כדי להבהיר את מקור התפיסה הצרפתית סביב הסוגיה.

ומה באשר לגישה המוסלמית השלטת באלג'יר? האם הכבוד שרוחשים מוסלמים רבים לבתי עלמין בצפון אפריקה אינו אמור למנוע את ההרס? הרב קאהן סבור שאכן יש בשאלה זו ממש אם היה מדובר במרוקו או בטוניס הדתיות יותר. לעומת זאת באלג'יר שבהשפעת צרפת הפכה לחילונית יותר, למעט בדרום המדינה, ההתייחסות שונה וכאשר האלג'יראים מקבלים שטח גדול ויקר שמשתחרר להם, לעיתים במרכזי הערים שם קיימים בתי עלמין, הרי שאין להם התנגדות לכך, בעיקר כאשר מדובר ביהודים.

"אין הרבה עם מי לדבר, בפרט כשמדובר באינטרסים גדולים מאוד", אומר הרב קאהן ומעריך כי בבתי העלמין הצפויים להיהרס טמונים כארבעים אלף נפטרים יהודים. באשר לגדולי ישראל המצויים ביניהם הוא אומר שלא ידוע לו על שמות מסוימים למעט הרב רבי רפאל אנקאווה זצ"ל.