דיור להשכרה במרחב הכפרי במחיר מוזל

עו"ד אורן אבלה, יו"ר ועדת התיישבות ורשות מקרקעי ישראל בלשכת עורכי הדין, מציג בראיון לערוץ 7 תוכנית שלדבריו תעניק פיתרון מיידי למצוקת הדיור.

לדבריו משבר הדיור כיום פוקד בעיקר זוגות צעירים ומשפחות צעירות שאינם מצליחים לרכוש דירה ואינם מצליחים לשכור דירה במחיר סביר, בעקבות יוקר והמחיה, יוקר הדיור והעדר פיקוח על משק השכירות.

''בארץ בכלל ובמרכז הארץ בפרט קיימים אלפי משקים חקלאיים אשר יושבים על עתודות קרקע רבות", מספר אבלה.

"ישנו פתרון מהיר, זול, המטיב עם תושבי המדינה", אומר עו"ד אבלה ומציין כי הפתרון הוא ללא עלות על משלם המסים, ללא תקצוב ממשלתי, וללא בעיות חקיקה או בירוקרטיות.

"פתרון זה יביא תוספת של כ- 50,000 יחידות דיור צמודות קרקע תוך מספר חודשים, בשכירות ארוכת טווח, במחירי שכירות מוזלים לטובת זוגות הצעירים הקורסים עקב הנטל. קיום התוכנית יתאפשר בתוך 3 חודשים על יד הסבתם של אלפי מבנים חקלאיים לאלפי יחידות דיור צמודות קרקע להשכרה במרכז הארץ''.

לדבריו תוכנית זו תקבע את מחירי השכירות המופחתים מראש לתקופה של 10 שנים. "גודל יחידת דיור אחת יעמוד בגודל מינימלי של 35 מטר עד 70 מטר מרובע ליחידה, ביצוע הסבת המבנים הינו על חשבונם ועל אחריותם הבלעדית של בעלי המבנים ובלבד שיעמדו בתנאי התוכנית".

צילום: חזקי ברוך
צילום: חזקי ברוך

עו"ד אבלה רואה בכך את הפתרון, "קביעת מחירי שכירות הוגנים ומופחתים במרכז הארץ, לתקופה ארוכה אשר תאפשר דיור בר השגה לזוגות צעירים, תאפשר חיים מכובדים לזוגות צעירים ומשפחות שאינם מצליחות לסיים את החודש עקב התשלום הגבוה עבור דיור בסיסי שלעיתים אינו דיור ראוי".

במרחב הכפרי עומדים עשרות אלפי מבנים חקלאיים ללא שימוש – אשר הסבתם לדירות מגורים הוא צעד מהיר וזול.

עו"ד אבלה מציין כי בשנת 1991 התקין שר הפנים דאז, אריה דרעי, תוכנית אשר נתנה מענה במרחב הכפרי למצוקת הדיור של שנות ה-90' בעקבות העלייה הגדולה מברית המועצות.

"המצב כיום אינו שונה מהמצב דאז, בעיית המגורים הינה קריטית ומדירה את שנתם של כלל ציבור התושבים בארץ ככלל ואת הדור הצעיר והזוגות הצעירים בפרט. בעיה זו חמורה יותר במרכז הארץ ומחירי השכירות האמירו ללא גבול, במאות אחוזים בעשור האחרון.

"כולם יהנו מיתרונות התוכנית", משוכנע עו"ד אבלה, "הציבור ייהנה משכירות מוזלת משמעותית וארוכת טווח, מסביבה ראויה למגורים ולבתים צמודי קרקע. השוכרים ייהנו משקט ויציבות בחייהם ובחתימה חוזי שכירות ארוכי תווך ללא שינוי משמעותי במחירי השכירות".

גם החקלאים יהפכו מבנים חקלאיים נטושים ליחידות דיור ויצליחו להתפרנס מהן. י'בני הדור השלישי במושבים, ממקימי ההתיישבות העובדת, איבדו את כל פרנסתם בעקבות קריסת ענף החקלאות לפני כעשור. המדינה תקבל הכנסת נוספת של עשרות מיליונים בגין גבית מיסים כחוק על השכרת מבנים למגורים.

''המושבים יהנו מהצערת האוכלוסייה שלעיתים כבר מבוגרת במושבים הותיקים. כמובן שגם יהיה רווח עקיף ועיקרי של התנעת הצמיחה, מדידות, עובדים, בניה, קבלנים, פועלים, סחורות, קניית שירותים ועוד".

לסיום אומר עו"ד אבלה כי השלב הראשון להתנעת התוכנית הוא להקים מנהלת אשר תטפל בכל ההליך הבירוקרטי. מיד לאחר הקמת המנהלת בעלי משק חקלאי אשר יסכימו לתנאי התוכנית מראש, יחתמו במנהלת על כתב הסכמה כי התוכנית להסבת המבנים החקלאיים למגורים הינה זמנית ל-10 שנים בלבד.

בנוסף יחתמו על התחייבות כי השכירות הינה מוזלת וארוכת טווח לזוגות צעירים. כנגד התחייבות זו יפקידו כתב שיפוי בגין כל הפרה מהפרות התוכנית. "הסנקציה למי שלא יעמוד בתנאי התוכנית תיהיה ביטול היתר ההסבה הזמני שקיבל".

"המנהלת היא זו אשר תדאג לחתימת הועדות המקומיות על היתרי ההסבה הזמניים. לאחר שעמד המבקש בכל התנאים וחתם על כל הנדרש כולל תשלומי פתיחת התיק ודמי טיפול - יקבל המבקש את היתר ההסבה מהמנהלת. ההליך של המנהלת ימומן מחשבון האגרות אותן ישלמו המבקשים וכנגד פתיחת תיק ועמידה בכל ההתחייבויות".

נציין כי תוכנית הדיור של עו"ד אבלה הוצגה באופן רשמי לשר האוצר כחלון ולשר הבינוי גלנט, אך עד לשעה זו השניים בחרו שלא להתייחס לתוכנית.