ועדת חוקה. ארכיון
ועדת חוקה. ארכיוןצילום: חזקי עזרא

ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת דנה הבוקר (שני) בבקשה לחשיפת הפרוטוקולים של ועדת החקירה הממלכתית בפרשת ילדי תימן החטופים.

הדיון מתקיים במסגרת הצעה לסדר אותה יזמו חברי הכנסת כהן מאיר, נאוה בוקר, רחל עזריה, יוסי יונה, זהבה גלאון ושולי מועלם-רפאלי.

בדיון נשמעו דברים נרגשים מפיהם של מספר חברי כנסת בנים לעדה התימנית, אשר סיפרו על מקרים של היעלמות ילדים ולקיחתם מידי הוריהם.

נציגת משרד המשפטים ציינה בדיון כי עמדתה של שרת המשפטים איילת שקד היא כי יש להסיר את החסיון על הפרוטוקולים, והיא אף פנתה לראש הממשלה בעניין.

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי, ציין בדיון כי קריאה של הוועדה לא תעזור משום שגנז המדינה מחויב לחוק, "אנחנו נדאג להחלטת ממשלה כדי לפתוח את הפרוטוקלים בפרשת ילדי תימן".

ח"כ נורית קורן טענה בדיון כי הסתרת הפרוטוקולים נובעת ממניעים גזעניים והוסיפה, "צריך לשים סוף לגזענות. גם בוועדה למינוי שופטים שאני יושבת בה יש גזענות. אנחנו נשים לזה סוף".

גנז המדינה, ד"ר יעקב לזוביק, ציין כי הפרסום מורכב גם מן הבחינה הטכנית, "יש מעל מליון עמודים של פרוטוקולים שעוסקים בפרשת ילדי תימן. נכון לעכשיו הממשלה לא נתנה לנו הוראה לפתוח את החומר.

"אני והארגון נשמח לקבל את ההוראה וגם אחרי שאקבל עדיין אצטרך לבצע בדיקה שאין פגיעה בפרטיות. ידרשו לנו שבועות אחדים כדי לסרוק את כל החומר. מעל 3,500 תיקים. אם יתנו לנו כוח אדם זה יקח כמה שבועות אם לא זה יקח 1000 ימים".

ח"כ סלומינסקי הוסיף בסיכום הדיון, "כמה שידענו אני עדיין מזועזע, אני אפעיל את מכבש הלחצים כדי לפתוח את הארכיונים ואם זה לא יעבוד נלך לחוק".