הבית היהודי
הבית היהודיצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

1. מבט מפוכח על החלטתה של מפלגת הבית היהודי לצאת למפקד חדש, תוך מחיקת ספר הבוחרים הישן של המפלגה, מגלה שתי מטרות מרכזיות שכנראה עומדות בבסיס המהלך.

המטרה הראשונה היא מילוי קופתה הריקה של המפלגה. אין זה סוד שהמצב הכספי של הבית היהודי קשה מאוד. המפקד אמור למלא את הקופה גם באופן מיידי וגם באמצעות זרם מזומנים קבוע יחסית (משום שהפעם מתכוונים במפלגה לעמוד על הוראות החוקה ולגבות מהחברים תשלום שנתי).

המטרה השניה, שיתכן שהיא גם המטרה המרכזית מבחינתו של יו"ר המפלגה נפתלי בנט, היא שינוי הרכבו של גוף המתפקדים של המפלגה. גוף המתפקדים הנוכחי התפקד למעשה בשני גלים, הראשון ב-2012 לקראת הפריימריז הראשונים במפלגה מאז ומעולם, והשני במה שהוגדר "מפקד בזק" לקראת בחירות 2015. המציאות הוכיחה שגוף המתפקדים שנוצר בשני המפקדים הללו היה דתי מאוד, ימני מאוד, ובעיקר מאוד מפד"לי. הגוף הזה רצה והיה מוכן לקבל שינוי באופיה של המפלגה, אבל השינוי שלו הוא הסכים היה מוגבל. מאוד.

2. תרשו לי הימור זהיר מעל במה זו: שתי המטרות הללו תיכשלנה. המפקד אמנם יכניס כסף לקופת המפלגה, אבל הסכומים יהיו נמוכים בהרבה מתקוותיהם של ראשי המפלגה ואלו שעסוקים בביסוס מצבה החומרי.

בנוסף, המפקד הנוכחי ייצור ספר בוחרים דומה בהרכבו היחסי לספר הבוחרים הקודם. הבשורה שלה מצפה בנט לא תבוא מספר בוחרים חדש. מנגד, במצב שיווצר בנט עלול למצוא את עצמו עם ספר בוחרים קשה אפילו יותר מספר הבוחרים הקיים היום.

3. בספר הבוחרים הנוכחי של המפלגה רשומים קרוב ל-80 אלף איש שהיו בעלי זכות בחירה בפריימריס האחרונים. גם האופטימיים ביותר לא מאמינים שהמפקד הנוכחי יכול להתקרב למספר כזה. רבים מהמתפקדים בסבבים הקודמים כלל אינם מעוניינים להתפקד פעם נוספת. על ההחלטה להתפקד הפעם עלולה להשפיע גם הכוונה לגבות דמי חבר שנתיים קבועים מהמתפקדים.

מי כן עלול להתפקד יותר? החלק הראשון אלו מתפקדים שקשורים בדרך כלשהי, באמצעות חברים, מכרים עסקנים וכדו' לחברי הכנסת הנוכחיים של המפלגה. לחברי הכנסת הללו יש אינטרס ברור שספר הבוחרים יהיה דומה לזה הקיים, מאחר שזהו ספר הבוחרים שהביא אותם לכנסת. שינוי רדיקלי באופי המפלגה מסכן את כסאם.

החלק השני הם גורמים שמעוניינים להשפיע על אופיה של המפלגה, וכאן צריך להתייחס לשני סוגים של גורמים כאלו. הראשון הוא "סוסים טרויאניים", קבוצות לחץ שאין להם שום קשר לקהל המצביעים של המפלגה וכל מטרתם היא לקדם אינטרס חיצוני. יש לקוות שמאחר שהבית היהודי איננו מפלגה גדולה ולא מפלגת שלטון הפיתוי של קבוצות כאלו להיכנס למפלגה יהיה קטן. השני הוא גורמים מקרב "קהל הבית" של המפלגה, ישיבות, גרעינים תורניים, ישובים ביו"ש וכדו' שירצו להשפיע על דרכה של המפלגה בכיוון שבו הם מעוניינים.

מאגר המצביעים הזה, של גופים מאורגנים מתוך "קהל הבית" של המפלגה, הוא מאגר המצביעים השמרני ביותר. אלו בדיוק הקבוצות שיו"ר הבית היהודי בנט אמנם רוצה לראות בספר הבוחרים שלו, אבל בשיעור הרבה יותר קטן מזה הקיים. אלא שהמפקד החדש עשוי להביא דווקא לעליית שיעורם בתוך ספר הבוחרים של המפלגה.

4. בשביל ליצור התפקדות פתוחה אמתית, עם הרבה מתפקדים שיביאו למפלגה רוח חדשה, המפקד הנוכחי צריך חזון וצריך תנופה. החזון של המפקד הראשון של הבית היהודי היה חזון הפריימריס הראשונים, ותנופת "משהו חדש מתחיל" של נפתלי בנט ואורי אורבך. החזון של המפקד השני היה חזון המפלגה המגזרית שהופכת למפלגה טוענת לכתר. צריך לזכור שבתקופת המפקד הסקרים דיברו על 17-18 מנדטים לבית היהודי. מה שקרה בסוף כולם יודעים, אבל זה כבר לא משנה.

החזון והתנופה הללו לא קיימים כרגע באוויר. המפקד הנוכחי לא מתחיל בנקודת שיא עם רוח חזקה בכנפיה של המפלגה. אין באוויר אווירה של חיבור לקהלים חדשים ולמצביעים מסוג אחר. אין גם איזה חזון גדול וברור, רעיון חדש, משהו עם עומק ועם אמירה ברורה, שיכול להוביל את המפקד הנוכחי. קמפיין פרסומי זה לא מספיק. באין חזון לא יהיה גם מפקד משמעותי, ובסופו של דבר הנזק למפלגה יהיה עצום.

5. בשולי הדברים, השבוע, כמו שקורה אחת לכמה חודשים, מפלגת "תקומה" המכנה את עצמה "האיחוד הלאומי" נזכרה שהיא קיימת. ישיבת סיעה (מצומצמת משהו) בישוב עמונה, ראיונות לתקשורת, ודיבור קצת מוזר על "הרחבת שורות". אולם, זה בדיוק הזמן להגיד לאנשי "תקומה" - לא זו הדרך.

אין לתקומה במצב הקיים זכות קיום. אנשי תקומה הם אנשים נפלאים אבל הקיום שלה כגוף נפרד אינו מוסיף דבר לציבוריות הישראלית. ההתנגדות לשיטת הפריימריז היא ברורה, אבל המציאות הכריעה בשלב זה בעדה. זה הזמן לקבל את ההכרעה. המפקד הנוכחי הוא הזדמנות מצוינת להתחיל הצטרפות לבית היהודי מנקודת פתיחה שווה לכולם, בלי לשאת על הגב את חטוטרת ספר הבוחרים הקודם. תצטרפו ותתמודדו או שתצאו לדרך נפרדת. הקומבינה הנוכחית לא מוסיפה כבוד לאיש.