בשבע מהדורה דיגיטלית

סלעים הושלכו על נוסעים בכביש 443

האירוע התרחש אור ליום ג', כאשר סמוך לכפרים חרבתא ובית עור א-תחתא פלשתינים השליכו לעבר המכוניות העוברות בכביש 443 סלעים.

חגי הוברמן , י"ז בסיון תשע"ו

קביעה משפטית שהתנגשה עם הצרכים הביטחוניים באזור. האזור שהותקף בכביש 443
קביעה משפטית שהתנגשה עם הצרכים הביטחוניים באזור. האזור שהותקף בכביש 443
צילום: דובר צה"ל

אירוע טרור, שבו מחבלים פלשתינים יידו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים, שוב הפך להסתבכות משפטית, כאשר המשטרה הצבאית פתחה שלשום (ג') בחקירה פלילית נגד החיילים שירו בשוגג בנער פלשתיני בכביש 443.

במצ"ח החליטו לפתוח בחקירה פלילית אחרי שבתחקיר הראשוני התברר כי הנער הפלשתיני שנהרג מירי כוח צה"ל לא היה מעורב ביידוי האבנים ובקבוקי התבערה.

האירוע התרחש אור ליום שלישי, סמוך לשעה 1:30 בלילה, כאשר סמוך לכפרים חרבתא ובית עור א-תחתא פלשתינים השליכו לעבר המכוניות העוברות בכביש 443 סלעים ובקבוקי תבערה. כמו כן הם שפכו שמן על הכביש. שלושה נוסעים נפצעו ופונו לבית החולים. כעשרה כלי רכב שעברו בכביש ניזוקו. כוח צה"ל שהוזעק למקום פתח באש לעבר המחבלים. צעיר פלשתיני נהרג וארבעה נוספים נפצעו.

בצה"ל אמרו כי מתחקיר ראשוני של האירוע, שהתבסס בעיקרו על חקירת שני פלשתינים, עולה כי החיילים שהיו באזור בנסיעה מנהלתית ירו ככל הנראה בטעות בפלשתינים בלתי מעורבים שהיו בסמוך לזירת האירוע, בהם הנער שנהרג מירי צה"ל.

הפתרון המתוחכם של צה"ל

כביש 443 הוא אחד מעורקי התנועה העיקריים שבין השפלה לעיר הבירה, דרך מודיעין-מכבים-רעות, ומשם לבית חורון. כך הוא הופך לחלק מציר חלופי לכביש 1 לנסיעה בין ירושלים לגוש דן.

בניגוד לכביש מספר 1, כביש 443, שרובו נמצא מעבר לקו הירוק הישן, עובר בקרבת כפרים ערביים עוינים, כמו בית עור א-תחתא ובית סירא, שמהם יצאו אין ספור פעמים מחבלים ליידות אבנים ובקבוקי תבערה על כלי הרכב שחלפו במקום.

הכביש הזה הוא דוגמה לעימותים הקיימים בין החלטות מבצעיות להחלטות משפטיות. במהלך האינתיפאדה השנייה התרחשו לאורך הכביש מספר פיגועי ירי, בעיקר מרכב חולף‏, בהם נהרגו כמה אזרחים ישראלים. בעקבות הפיגועים התמעטה באופן משמעותי התנועה בכביש 443, ורוב העולים לבירה העדיפו את כביש 1. צה"ל הציב אז כמה עמדות תצפית לאורך הכביש, ובכל עמדה הוצב טנק. בנוסף לכך חסם צה"ל את הגישה לכביש מהכפרים לאורכו. צה"ל גם הטיל מגבלות על תנועת תושביהם בכביש. בשנת 2002 נאסרה לחלוטין נסיעת פלשתינים בכביש.

אחרי מבצע 'חומת מגן', כשהמצב ביהודה ושומרון ככלל נרגע, חזרה גם התנועה בכביש 443 לממדיה הטבעיים, ובמחסומים שעל הקו הירוק הישן, מחסום עופר ומחסום מכבים, ניכרו עומסי תנועה בשעות רבות של היממה.

אולם בעקבות ההגבלות המשמעותיות על שימוש של פלשתינים בכביש, הגישו פלשתינים תושבי האזור עתירה לבג"ץ, ובה נטען שהחסימה וההגבלות אינן חוקיות. במרץ 2008 בג"ץ דחה בשישה חודשים את המשך הדיון בעתירה, כדי לאפשר את בדיקת הכבישים החלופיים שנסללים בעבור הפלשתינים ואת גיבושם של הסדרים לתנועה מוגבלת של פלשתינים בכביש 443. בדצמבר 2008 נפתח לתנועה "ציר מרקם חיים", המקשר בין הכפרים הפלשתיניים שבאזור מודיעין לאזור רמאללה.

בדצמבר 2009 קיבל בג"ץ את העתירה ברוב של שניים נגד אחד, ונתן ארכה של חמישה חודשים לגיבוש פתרון צבאי שיוכל לספק הגנה לתושבים הישראלים העושים שימוש בכביש, תוך מתן אפשרות לתושבי הכפרים הפלשתיניים שסביבו להשתמש בכביש. בצה"ל נהגו לראשונה בתחכום. הצבא אישר לפלשתינים, על פי ההסדר שגובש, לנסוע בכביש ממחסום מכבים עד מחסום מחנה עופר, אולם הקים שתי נקודות בידוק ביטחוני לעליית פלשתינים לכביש. בפועל רוב הפלשתינים מעדיפים לנסוע בכביש החלופי שנסלל בעבורם, במקום לעמוד שעות רבות במחסומי הבידוק.