הרצוג ואבו מאזן
הרצוג ואבו מאזןצילום: דוברות המפלגה

ערוץ 10 חשף השבוע כי בתקופת הבחירות האחרונה הושגו הבנות בין יושב ראש 'המחנה הציוני', ח"כ יצחק הרצוג, ליושב ראש הרשות הפלשתינית אבו-מאזן, שכללו בין היתר ויתורים בשטחי יהודה ושומרון ובמזרח ירושלים, וכן הסכמה ש"פליטים" פלשתינים יגיעו לשטחי מדינת ישראל.

הרצוג, על פי הדיווחים, הסכים לתת לרשות הפלשתינית שליטה על 100 אחוזים משטחי יהודה ושומרון שנכבשו על ידי ישראל ביוני 1967. על פי הסיכום, הייתה אמורה ישראל לסגת משכונות מזרח ירושלים – שהופכות לבירת המדינה הפלשתינית, כשעירייה אחת תחלוש על הטיפול המוניציפלי בשתי הבירות. בהר הבית תוכנן להציב כוח רב-לאומי ולשמור על הריבונות הישראלית באזור הכותל המערבי.

הרצוג ואבו-מאזן סיכמו על נוכחות ישראלית סמלית בבקעת הירדן, כולל שתי נקודות שריון, והחלטה כי הטיפול בטרור ייעשה באמצעות מנגנוני הגנה משותפים לירדן, ישראל ופלשתין.

השר לשעבר אפרים סנה היה הנציג מטעמו של הרצוג לשיחות, והוא סיפר שהמגעים היו רציניים במיוחד. "סיירנו ומצאנו את כל גבולות ההסכמה. המחלוקות הן לא מחלוקות במהות. הגעתי לסיכומים, הסיכומים היו כתובים. כל מי שיעמוד בראש מחנה השלום צריך להחיות את הדבר הזה. זה כבר לא שלום - זה הבטחת קיומה של המדינה היהודית", טען סנה.

גם הרצוג מיהר למצוא צידוק לדברים וטען: "במגעים עם יו"ר הרשות הפלשתינית במהלך 2014 עשיתי מאמצים שמטרתם להגיע להבנות שימנעו מראש את גל הטרור שצפיתי את הגעתו, בדיוק כמו המאמץ שאני עושה כעת כדי שנטישת היוזמה לוועידה אזורית מטעם ממשלת הימין הקיצוני לא תביא עלינו את המלחמה הבאה. אחרי סבבי המלחמות והלוויות כמעט מדי שנה בעשור האחרון, איני מוכן יותר להקשיב למנטרה שלפיה ניתן להכריע כל איום רק בכוח צבאי".

לחזור למורשת בן גוריון

בימין כמובן מתחו ביקורת חריפה על הדברים שפורסמו. השר זאב אלקין אמר כי "חשיפת ההסכם הסודי הרצוג-אבו-מאזן מוכיחה שוב שניצחון הליכוד בבחירות האחרונות הציל את מדינת ישראל מתוכנית אובדנית של ויתורים מסוכנים ביותר, הכוללת את חלוקת ירושלים. למדנו שוב עד כמה מפלגת העבודה של היום היא שמאל קיצוני, שתהום קיצונית מפרידה בינינו לבינם ואין להם מקום בממשלה בראשות הליכוד".

שר החינוך נפתלי בנט קרא למפלגת העבודה "לחזור למקורותיה" ולהפסיק לחתור לחלוקת ארץ ישראל. בנט הקריא דברים שאמר דוד בן-גוריון, לשעבר יו״ר מפלגת העבודה. "אין זו מסמכותו של שום יהודי, אין זו מסמכותו של שום גוף יהודי, אין זו אפילו מסמכותו של העם היהודי כולו החי איתנו היום - לוותר על איזה חלק שהוא בארץ". הוא קרא למפלגת העבודה: ''תחזרו למקורות שלכם. לא צריך ללכת ולחלק את ארצנו''.

שרת המשפטים, איילת שקד, הבהירה כי היא אינה מופתעת כלל מהפרסום. בריאיון לערוץ 7 היא אמרה כי "זו האג'נדה הברורה של מפלגת העבודה, ולא צריך לכעוס עליהם על שהם מנסים להוציא לפועל את האג'נדה שלהם. אני רק שמחה על כך שלעם ישראל יש שכל ונבחרה ממשלת ימין על מנת לא להוציא את התוכנית הזאת לפועל".

היא הוסיפה כי אין לראות בעצם קיומו של משא ומתן בין הרצוג לעבאס מהלך חתרני, אלא מהלך לגיטימי של תקופת בחירות והכנה של הרצוג לשלטון.

אבל לא רק בקואליציה מתחו ביקורת על הרצוג. גם יו"ר 'יש עתיד' ח"כ יאיר לפיד תקף את המהלך ואמר כי "זה מהלך מסוכן ולא נכון. זו הטעות הקלאסית של השמאל, שתמיד רץ להודיע מראש על מה הוא מוכן לוותר. כך לא מנהלים משא ומתן במזרח התיכון".

תנועת עוצמה יהודית הלכה צעד אחד קדימה. היו"ר מיכאל בן ארי פנה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדרישה לפתוח בחקירה נגד ראש האופוזיציה הרצוג ומקורביו.

"במעשה זה ניהלו הרצוג ומקורביו משא ומתן עם ישות זרה על מסירת חבלי מולדת והקמת מדינה על שטח של מדינת ישראל, דבר האסור לפי חוק העונשין הקובע כי מי שעשה, בכוונה ששטח כלשהו ייצא מריבונותה של המדינה או ייכנס לריבונותה של מדינת חוץ, מעשה שיש בו כדי להביא לכך, דינו מיתה או מאסר עולם", הוסיף בן ארי.

לטענתו, "אין להקל ראש ולפטור את הזוממים בטענה שעשו את אשר עשו מתוך 'תום לב', או כחלק מ'פעילות פוליטית'. שהרי הפעולות נעשו בהסתר, ללא סמכות ולא מדובר במצע פוליטי המוצע לציבור באופן לגיטימי, אלא בפעולות ממשיות. התעלמות מהעבריינות הבוגדנית הזאת, תהפוך את החוק האמור לאות מתה בספר החוקים של מדינת ישראל ותעודד מעשי בגידה דומים".