בית משפט
בית משפטצילום: אייסטוק

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, בני שגיא, הורה היום (ראשון) למדינה לפצות את גד זאבי ומיכאל צ'רנוי, שני הנאשמים המרכזיים בפרשת מניות בזק, בסכום של 308,224 ש"ח כל אחד.

סכום זה נפסק לשניים על פי סעיף 80 לחוק העונשין, לאחר שבית המשפט המחוזי זיכה אותם זיכוי מלא מההאשמות נגדם, בתום משפט שנמשך כ-12 שנה.

בבקשתו ציין זאבי כי הוצאות המשפט האמתיות שהוציא היו גבוהות מאוד, ועמדו על כ-8.5 מיליון שקלים, ואילו צ'רנוי טען כי הוציא מיליוני דולרים על הגנתו.

שניהם, גם צ'רנוי וגם זאבי, פרשו בפני בית המשפט את הפגיעה הרבה שנגרמה להם כתוצאה מההליכים נגדם, שנמשכו מאז נפתחה החקירה למעלה מ-14 שנה.

המדינה טענה מנגד כי למרות שלא ערערה על פסק הדין, ולכן הוא הפך לחלוט, בית המשפט המחוזי שגה שגיאות רבות בפסק דינו, התעלם מקביעות שהוא עצמו קבע, ולכן אין לקבל את התביעה לפיצוי שהגישו השניים.

השופט שגיא כתב בהחלטתו, "עסקינן במשפט מורכב במיוחד אשר נמשך כ-12 שנה, במסגרתו התקיימו כ - 147 ישיבות, הוצגו ראיות בהיקף של אלפי מסמכים, והסתיים באופן של זיכוי מוחלט תוך שבית המשפט קובע כי אין בכל אותן עדויות ומסמכים כדי להוכיח את לב ליבו של כתב האישום - כוונת המרמה של המבקשים".

לדבריו, "טענות המשיבה (פרקליטות המדינה - ש"פ) אינן מתמקדות בסוג הזיכוי, אלא בטעויות משפטיות או בטעויות בהסקת מסקנות, אשר נפלו לשיטתה בפסק הדין. טענות אלה הן, במובהק, טענות של ערעור, ומשבחרה המשיבה שלא להעמיד קביעות אלה במבחן ערכאת הערעור, ונוכח העובדה כי בסופו של יום פסק הדין משקף זיכוי מוחלט, אינני סבור כי יש בהן להשליך באופן משמעותי על בחינת זכאות המבקשים לפיצוי".

השופט אף ציין, "מהמסמכים שהגישו המבקשים עולה כי הנזק הישיר שנגרם להם בעקבות העמדתם לדין נאמד במיליוני שקלים, וזאת מעבר לתשלום לעורכי דינם".