נפתלי בנט
נפתלי בנטPhoto by Ohad Zwigenberg/POOL

שר החינוך והתפוצות, נפתלי בנט, הציג היום (שני) בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת, את התוכנית לחיזוק הזהות היהודית והקשר לישראל בחינוך יהודי בחו"ל.

התוכנית, שמקודמת בעבודת מטה ממשלתית של משרדי התפוצות והחינוך, תפעל לבניית זהות יהודית משמעותית וקשר לישראל בקרב תלמידי בתי ספר יהודים בעולם, תוך מיקוד בהנחלת לימודי יהדות, לימודי עברית ולימודי ישראל וכן פעילות יוצרת זהות במערך הבית ספרי.

עיון במצגת לחץ כאן

בתחילה תתמקד התוכנית בעשרות בתי ספר יסודיים ותיכונים באמריקה הלטינית ואירופה ובמסגרתה יוקם גוף אשר יסייע בכתיבה והטמעה של תכניות לימודים, הכשרת מורים וליווי מנהלי בתי הספר היהודים. הגוף יפעיל גם רשת תמיכה מקצועית שתחבר בין אנשי חינוך בתפוצות למקביליהם בארץ - לטובת סיוע הדדי והעברת ידע מקצועי בין בתי הספר.

יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) קרא לחזק את הזהות היהודית של הנוער בתפוצות, בגלל שניכרת התרחקותם מהזדהות עם העם היהודי ומדינת ישראל. בנט השיב כי "למדינת ישראל יש אחריות לשימור הזהות היהודית והזיקה לישראל של כל יהודי באשר הוא ובכל מקום שייבחר לחיות בו. החלטתי אסטרטגית, לבנות תכנית להנחלת וחיזוק הקשר עם ישראל בקרב בתי הספר בתפוצות. בתי הספר היהודיים מהווים מרכז קהילתי חשוב – הן כמקום לחינוך הדור הבא והן למפגש ועיצוב הזהות היהודית של מעגלים רחבים יותר. על מדינת ישראל לסייע לצוות החינוכי להמשיך ולפתח תכניות חינוך שיחברו בין החלקים השונים של העם היהודי ובין העם היהודי למדינת ישראל".

בנט הוסיף כי משרדו עוקב אחרי פעילות אנטישמית, מלווה קהילות בהתמודדות עם תופעות אלו, ומפקח אחרי חקיקה במדינות אלו כדי להדביר את התופעה ועוד.

דביר כהנא, מנכ"ל משרד התפוצות, הציג פעילות בהיקף של עשרות-מיליוני דולר מדי שנה לחיזוק הזהות היהודית בגולה, מגילאי בר מצווה ועד גיל 35. כמו-כן פועל משרדו להכפיל ולשלש את מספר הסטודנטים היהודים המגיעים ללמוד בארץ, וחיזוק בתי הספר היהודיים בגולה, בעיקר באירופה ודרום-אמריקה. בנוסף אנו פועלים בין קבוצות אנוסים ו"מתייהדים" המבקשים לא להתגייר אלא להתעניין ולחזק את הזיקה שלהם לישראל. כהנא פירט את פעילות ההסברה מול מובילי דעה ומעצבי דעת-קהל בתפוצות.

לדברי יוגב קרסנטי, מנהל המאבק באנטישמיות במשרד, שנאת היהודים היא תופעה קבועה בהיסטוריה, בתחילה על רקע דתי, לאחר על רקע גזעי וכיום – על רקע לאומי.

האנטישמיות העיקרית כיום היא מוסלמית ע"י ילידי אירופה ולא פליטים, כשאר הספר "הפרוטוקולים של זקני ציון" נמכר הכי הרבה כיום דווקא במצרים. הוא הדגיש כי הקושי להילחם באנטישמיות והכחשת שואה, בגלל השימוש הרב בהגחכת השואה, שימוש בהומור ובסאטירה.