תערוכה במוזיאון תל אביב, בו מוצגים סרטים וצילומים החוקרים אתרים ואירועים היסטוריים, דרך תהליכי זיכרון וסקירה של מערכות יחסים בין סביבה בנויה וקולנוע, נפתחה היום (שלישי).

בתערוכה, פרי יצירתו של ניר עברון, מוצגת טרילוגיית סרטים הסוקרת אתרים ריקים ביו"ש - מבנים שננטשו, "הוקפאו", או טרם אוכלסו.

האחד מלון אינטר-קונטיננטל, שמאז 1967 נקרא מלון "שבע הקשתות", כאילו קפא בזמן, כמעט מושבת לחלוטין, לא מתפקד אבל שומר על מראית עין של "עניינים כרגיל".

השני, ארמון הקיץ של משפחת המלוכה הירדנית, שבנייתו נקטעה בעקבות מלחמת 1967. מבנה נטוש של ארמון שלא נולד, שלד קטוע שהולך ומתכלה לאחר שננטש באמצע הבנייה. האתר השלישי, נושא הבטחה לעתיד אזורי אוטופי, העיר הפלסטינית החדשה רוואבי, שהקמתה מלווה בקשיים רבים, והתקווה והייאוש של הפלסטינים שזורים בה זה בזה .

לצד אלו מוצגים שני סרטים חדשים של עברון שצולמו באתרים מחוץ לישראל ששימשו כמתקני כליאה. מוסד פסיכיאטרי ומחנה השמדה בגרמניה ומושבת עונשין בגיאנה הצרפתית ואי השדים.

עברון משלב בין תיעוד המקומות לבין הרכבת נרטיב ספרותי המתבסס על ביוגרפיות של דמויות היסטוריות. כל אחד מהאתרים מספר את סיפור האלימות של המדינה המודרנית – אלימות לאומנית, קולוניאליסטית ומוסדית.

הקולנוע והאדריכלות– המלון שחדל משגרת החיים הרגילה, השלד המתפרק, הדירה הווירטואלית, הסנטוריום הרצחני ומושבת העונשין – הם כולם עדים אילמים להיסטוריות, לאנשים, למעשים ולמקומות. עברון מתייחס להיסטוריה, להבטחות בלתי-ממומשות, לטראומות נשכחות וגם לאפשרות של היסטוריה חלופית.