בני הערובה ממבצע אנטבה נוחתים בישראל
בני הערובה ממבצע אנטבה נוחתים בישראלצילום: MOSHE MILNER לע"מ

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון מתיר לראשונה לפרסום הקלטות אודיו מהתחקיר שקיים מפקד חיל האוויר בני פלד, מיד לאחר המבצע ובו גילויים חדשים על ההכנות לפעולה.

בהקלטה הראשונה נשמע ראש ענף משולבים בחיל האוויר ומפקד חיל האוויר בני פלד:

3:06 "אחד המבצעים המזהירים בתולדות חיל האוויר"

4:55 "המבצע מתחיל כאשר מפקד חיל האוויר מבקש להכין נתונים לגבי יכולת של קרנפיםׁ (הרקולס C-130) להגיע לאזור אנטבה. יש לנו 10 קרנפים"

5:44 "מתייצבים אצל אהוד ברוג (ברק) :"אהוד תפס את הפרנציפ: הצלחת המבצע תלויה בהפתעה.. וזה היה העיקרון החשוב ביותר במבצע..."

6:15 "התחלנו לאסוף חומר על אוגנדה, פסיכולוגיה, מפות וכדו' "

6:38 "מבחינת נוהל הקרב של מטכ"ל נעשתה טעות. אגף המבצעים היה בתרגיל...ובגלל טעות טיפשית לא הכניסו אותנו לנוהל הקרב ונכנסנו רק יום וחצי יותר מאוחר..."

8:12 "מי שהרים את המבצע היו בסך הכל 8-9 אנשים, כיוון שהיה הכרח לשמור על חשאיות".

קול אחר מצטרף ומוסיף:

9:22 מספר על התוכניות השונות שהועלו כאופציות לשחרור החטופים:

"כוח יוטס לקניה, יתקוף סירות וינחת על החוף...יהרוג את המחבלים ואז אוגנדה תשחרר את כולם."

או: "יצניחו את טייסת 13 כבר על יד היעד ואז מישהו אמר שיש קרוקודילים..."

הקול הראשוני חוזר:

ממשיך ומתאר את התכנית שהם בחרו לעשות, מתאר את מהלך המבצע, שיתוף פעולה בין הצנחנים לבח"א 27

14:10 "בהתחלה חשבנו לכבוש את השדה לכמה שעות, להשתלט עליו, להבריח את הכושים משמה ליצור פה בסיס...חששנו מזה שאם נתקע שמה גם עם החטופים זה יהיה ביזיון בינלאומי..."

בהקלטה השנייה הדובר הוא בני פלד, מפקד חיל האוויר בעת מבצע אנטבה:

01:10 "בכוונתי להדגיש לא להסיק אל הכלל מדברים שהם תוצאת הפרט הזה בלבד. אוי למי שינסה לעשות הכללות במקום שאין מקום לעשות הכללות...כמעט לא בוצע המבצע הזה בגלל שניסינו להוציא מהארון תורה ולכפות על המצב דברים שלא היו בו."

מדבר על כך שאין נוסחה אחת למבצע כמו שאין נוסחה אחת למציאת אישה. אומר גם שאנחנו נוהגים להגיד שתכניות שלא בוצעו היו יותר טובות אם התכניות שבוצעו כשלו.

3:20 "מטרת המבצע הייתה לחלץ את מירב השבויים ולהביא אותם הביתה. למינימום לחלץ את השבויים אל ארץ שאיננה עוינת...כל המבצעים האחרים לא התקבלו כי הם לא הראו את זה, למרות שאלו שהציעו אותם חשבו שזה יביא את זה, אבל כשהם בדקו את זה ראו שזה לא יביא את זה, כמו שאמרתי לשלוח חמישה חבר'ה, להרוג את חמשת או עשרת המחבלים, לקשור את עצמם בשבי.. לא היה בזה סבירות שאנחנו נקבל את השבויים בחזרה..."

המגבלות למבצע: הקושי לנחות באנטבה בלי שהאויב ידע מכך, מזג אויר, מסלול ללא אורות.

6:27 "טבעי הדבר שהרמטכ"ל ביקש דווקא מאהוד ברוג להיות ראש צוות התכנון, אהוד ברוג...אדם ידוע, בעל כישורים מתאימים...רק הוא שכח להגיד לאג"מ שהוא עובד.."

7:20 "ההצעות האלה(התוכניות השונות למבצע) הוגשו ונדחו מספר פעמים, מספר פעמים עד ראש הממשלה, עד שברגע מסוים שר הביטחון חש שהוא עומד לאבד...שמדינת ישראל הולכת לאבד את פרצופה".

9:10 "הרמטכ"ל התבקש להביע דעה, על ידי השר, על התכנית, הוא אמר 'אני מסרב להביע דעה בנוכחות האנשים'. יצאו כולם נשארנו לבד. הדעה שלו הייתה שלילית לחלוטין."

10:01 "ואז החלטנו שאנחנו צריכים לשכנע...אמרתי השר אני מבקש שמחר בבוקר לפני שאתה הולך לממשלה את בדיחי ואת...שיגידו לך מה זה אוגנדה...שמה שאני אומר כנראה ניתן לעשות..."

12:41 "ראש אג"מ התעקש, אמר אני הפסקתי להיות איש מטה, אני כעת מבצע, אני נותן להם דד ליין: 15:30 אם הם לא מביאים תשובה חיובית אין מבצע היום...אמרתי לו עכשיו הכל בידי אלוהים..."

עוד חושף ארכיון צה"ל במשרד הביטחון תיעוד נדיר של שיחזור הפעולה, שקיימו טייסי חיל האוויר שהשתתפו במבצע, בשנת 2001 לציון 25 שנים לפעולה