פרנקל (משמאל). מזהיר ממעשה פלילי
פרנקל (משמאל). מזהיר ממעשה פלילינרי וייס

"ממליץ לכם להעביר תוכן חוות דעת משפטי זה לידיעתה של ראשי פיב"א, על מנת שיבטלו את ההנחיה שניתנה לכם", כך כותב יו"ר מנהלת ליגת ווינר סל, שמואל פרנקל במכתב אותו ייעד ליו"ר איגוד הכדורסל הישראלי, עמירם הלוי.

אחרי שאמש הודיעו באיגוד הכדורסל לסגנית האלופה, הפועל ירושלים, כי לא תוכל להרשם למשחקי ליגת העל בכדורסל, היום (רביעי), במנהלת ליגת ווינר סל יוצאים להגנתה של ירושלים.

כזכור, באיגוד הכדורסל הודיעו לירושלמים על איסורם להרשם למשחקי הליגה, בשל הוראת פיב"א לעשות זאת מאחר שהירושלמים העדיפו את מפעל היורוקאפ האירופי של הארגון המתחרה, יול"ב, מאשר את מפעלם החדש, ליגת האלופות.

במנהלת ליגת ווינר סל לא אהבו, בלשון המעטה, את הודעת איגוד הכדורסל וטענו בתוקף כי ההרשמה למשחקי הליגה עוברת דרכם ותלויה בהם ולא באיגוד, כשגם המכבים מתל אביב הצטרפו כשהודיעו כי אם הירושלמים לא יירשמו למשחקי הליגה, אזי גם הם לא יעשו זאת.

במנהלת הליגה החליטו להרים את הכפפה וביקשו מהיועץ המשפטי שלהם, עו"ד חגי אשלגי, חוות דעת משפטית בנוגע להודעת האיגוד על השעיית הפועל ירושלים מרישום לליגה בעונה הבאה.

עו"ד אשלגי מציין בחוות דעתו כי היריבות העסקית בין ארגון פיב"א ליול"ב, האחראית על מפעלי היורוליג והיורוקאפ, הינם תחת תחרות עסקית. משכך, טוען עו"ד אשלגי, דרישת פיב"א מאיגוד הכדורסל להכריח את הפועל ירושלים להרשם לליגת האלופות של פיב"א, ולוותר על השתתפות במפעל המתחרה, היורוקאפ של יול"ב, הינה מעשה פלילי לכל דבר ועניין.

"פיב"א היא מונופול בארגון טורנירי נבחרות לאומיות, ובמתן שירותים שונים הקשורים לפעילויות נבחרות וקבוצות כדורסל, ובכלל זה ברישום שחקנים על ידי איגודי הכדורסל החברים בפיב"א למשחק בקבוצות", כתב עו"ד אשלגי בחוות דעתו שנשלחה גם למנכ"לי הקבוצות בליגה.

עוד נכתב בחוות הדעת המשפטית כי "בעוד שפיב"א הינה מונופול בפני עצמו, גם איגוד הכדורסל מצדו פועל בישראל כמונופול בין היתר ברישום שחקנים בעלי אזרחות זרה ולמשחק בליגות הפועלות תחת איגוד הכדורסל. בד בבד, מהווה איגוד הכדורסל איגוד עסקי לכל דבר. נוכח האמור, ההסדר בין איגוד הכדורסל לבין פיב"א, שתכליתה ותוצאתה הן כפיית הפועל ירושלים להתקשר עם פיב"א על מנת לשחק במפעל האירופי של פיב"א, מעלה חשש כבד להסדר כובל חמור והפרה בוטה של סעיף 4 לחוק ההגבלים העסקיים".

מתוך חוות הדעת המשפטית עולה כי אם אכן מדובר בהפרה של חוק ההגבלים העסקיים, "מדובר בניסיון לפגוע בתחרות ולסכלה בצעדים גבוליים, כאלה שעלולים לטמון בחובה חשיפה פלילית, מנהלית ואזרחית - הן לאיגוד, הן למנהליו ולעומדים בראשו באופן אישי, והן לכל מי שמעורב מטעמו בהפרה זו", כך כתב עו"ד אשלגי.