המשתתפים באירוע לציון 40 שנים למבצע אנטבה
המשתתפים באירוע לציון 40 שנים למבצע אנטבהצילום: יח"צ

במרכז רבין בתל אביב התקיים היום (רביעי) אירוע מיוחד לציון 40 שנים למבצע אנטבה.

באירוע השתתפו הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט, נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס, ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק, שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר שאול מופז, ח"כ עומר בר לב, מנכ"ל משרד ראש הממשלה בזמן המבצע עמוס ערן וראש מרכז יצחק רבין, דליה רבין.

הרמטכ"ל איזנקוט אמר באירוע כי "מבצע שלא יכל להתבצע באופן כה מרשים ובזמן כה קצר, בעיקר לאמון שנבנה בין דרג צבאי לדרג מדיני לקבל החלטה לבצע מבצע כזה. הקשר בין המנהיגות הצבאית לאזרחית מאפשר את המבצע הזה ומאפשר מבצע שבמרחק הזמן של ארבעים שנה נראה כמבצע בו המציאות עולה על כל דמיון".

"מאז הטרור לובש ופושט צורה, ההתפרקות המדינות מעצימה את היכולות שמגיעות לידי ארגוני טרור. בשמונת החודשים האחרונים אנו מתמודדים עם טרור אחר, אך התופעה היא אותה תופעה - ניסיון להשיג הישגים באלימות. דור המפקדים מתמודד עם טרור יחידים כשהבסיס לפעילות אפקטיבית מול נשען על יכולת מודיעינית, תפיסת הפעלה, שילוב בין ארגונים וניסיון לאמצעים פורצי דרך, ניסיון להפריד בין טרור לבין אוכלוסיה", הוסיף אייזנקוט.

לדבריו, "גם היום יש דור מפקדים שפועל בצורה תחבולנית יוזמת ערכית ומוסרית. נמשיך להתמודד מול טרור עוד שנים ארוכות, ההבנה של המפקדים היא שהטרור הוא תופעה ממושכת בו אנו נלחמים באזורים שאנו שולטים בהם ומחוץ, היכולת הנשענת על אותו אתוס שהתבטא במבצע אנטבה של תחבולה ואומץ לב".

נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס ציין כי "מבצע אנטבה היה אחד מהמבצעים הנועזים ביותר שהחזיר את הגאווה הלאומית וכושר ההרתעה של צה"ל ומדינת ישראל. ידעתי שכדאי לקחת את הסיכון בהחלטה כשיש נו את החיילים האמיצים והטובים ביותר".

שר הביטחון לשעבר, שאול מופז הוסיף, "לא היה כמבצע יונתן. גם 40 שנה אחרי, הוגי המבצע, מתכנניו ומבצעיו הוכיחו למדינת ישראל כי אנחנו נחושים להגן על אזרחינו. היתה זו העמידה הנחושה של מימוש הערך כי כל ישראל ערבים זה לזה. רבין היה מוכן לקחת אחריות וכפי שעשה כל חייו, זה שיעור מהלב של מנהיגות ברמה הלאומית זו המניחה בצד את האינטרס האישי והכרה באינטרס הלאומי, והכרה שישראל תנצח."

ראש המרכז, דליה רבין סיכמה את האירוע בדברים הבאים: "אין ספק שזהו כוכב נוצץ ביריעה הרחבה של ההיסטוריה הצבאית שלנו – פרק מכונן באתוס הגבורה הישראלי. לא נכנענו לסחטנות. הלכנו כמעט הכי רחוק שיש - ולא הפקרנו את אזרחינו. וכמו בכל הצלחה צבאית - היה מחיר. בשביל מי ששילם את המחיר, הסטטיסטיקה אינה מנחמת".