יוצאים לדרך. הערב (חמישי) תצא לדרך באופן רשמי עונת 2016/17 של שתיים מקבוצות ליגת העל שבכדורגל, כשסגנית האלופה מכבי תל אביב ובית"ר ירושלים יקיימו את משחקיהן הראשונים לעונה במסגרת מוקדמות הליגה האירופית כשיפגשו את גוריצה הסלובנית וטוזלה הבוסנית, למשחק הראשון בסיבוב הראשון של מוקדמות הליגה האירופית.

אחרי עזיבתו של כוכב וקפטן הצהובים מתל אביב, ערן זהבי, לסין, במכבי יודעים כי הם פותחים את העונה עם חוסר גדול ובזמן גרוע עבורם. אמש קיימה הקבוצה את מסיבת העיתונאים לקראת המשחק מול גוריצה הסלובנית, משחק אותו יארחו באצטדיון שבנתניה, בשל שיפוצו של אצטדיונם הביתי, אצטדיון בלומפילד.

שוטה ארבלזדה אמר במסיבת העיתונאים כי הקבוצה עוד נמצאת בעיצומו של תהליך, כשזה התרשם מהשחקנים הקיימים ומהאימונים המעטים שערכו לקראת המשחק הערב. "הספקנו לראות את היריבה ואנחנו יודעים מול מי אנחנו מתמודדים, יש כבר ציפייה גדולה לפתוח את העונה". אמר המאמן הגיאורגי החדש של הקבוצה.

עוד הוסיף המאמן הצהוב, כי הוא לא מתרגש מהשינויים שכן לדבריו "בכל מקום נערכים שינויים".

על מה שמצפה לאוהדי הקבוצה ולשחקנים אמר ארבלזדה, "במכבי אי אפשר לשחק הגנתי. הדרך בה לימדו אותי כעוזר מאמן ומה שאני מאמין בו הוא כדורגל אטרקטיבי והתקפי - זו הפילוסופיה שלי".

ארבלזדה התייחס בדבריו לשני שחקנים מרכזיים ושני שינויים מהותיים שערכה הקבוצה. האחד הוא עזיבתו של זהבי, השחקן המצטיין של הקבוצה ומי שהחזיק אותה בטופ הישראלי במשך שלוש העונות האחרונות, וכמובן הגעתו של יוסי בניון לקבוצה. "ערן כבר לא במועדון. יוסי בניון יכול להיות מודל לחיקוי ולתפוס את מקומו של זהבי. הוא עשה משהו שלא הרבה שחקנים עשו והגיע למועדונים גדולים כל כך כמו ליברפול וצ'לסי. הוא נותן לנו ניסיון וחוכמה ויכול לשנות את המשחק בשניה, גם עם הערות כשצריך. אני מודה על כך שיש לנו שחקן עם רקע כזה".

מי שיחליף את זהבי כקפטן הצהובים הוא גל אלברמן. גם אלברמן התייחס במהלך מסיבת העיתונאים לעזיבתו של זהבי כשאמר כי "חווינו עם ערן הרבה, אבל זה היה באוויר זמן רב ותמיד לקחנו בחשבון שזה יכול לקרות".

לדברי אלברמן, ההצלחה בעונה כולה ובפרט בליגה האירופית לא תלויה בשחקן כזה או אחר, כי אם בקבוצה כולה. "אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים להצליח גם ללא זהבי. יש לנו חבורה מגובשת ועזיבה של שחקן כזה או אחר לא תזעזע את חדר ההלבשה. יש לנו ניסיון והרבה שחקנים נמצאים כאן תקופה ארוכה. אני לא מאמין שמשהו יכול לפרק את זה".

"אנחנו מניחים שיהיו שינויים בסגל. גם מבחינה כלכלית תהיה לעזיבה של ערן השפעה ואני מאמין שדברים ייקרו תוך כדי תנועה. לגבי ההמשך? הזמן יגיד. נמשיך קדימה ונעבוד קשה, לא משנה איזה שחקנים יגיעו או יעזבו. אנחנו רגילים לחילופי מאמנים ולעזיבות של שחקנים. לאורך התקופה שלי בקבוצה ידענו איך להתמודד עם זה. המועדון חזק יותר מכל שינוי כזה או אחר".

קבוצה נוספת שערכה שינויים קטנים אך מהותיים ופותחת גם היא כבר הערב את העונה החדשה היא בית"ר ירושלים שמשחקה מול סלובודה טוזלה הבוסנית בעיר זניצה תשודר בערוץ הספורט לאחר לחץ האוהדים. הירושלמים נפרדו מהחלוץ המרכזי שלהם העונה, ניקיטה רוקאביצה שעבר למכבי חיפה כשגם עומר אצילי צפוי לעזוב את הקבוצה לאחר הבוררות בעניינו מול אלי טביב.

גם הירושלמים, כמו המכבים, התחדשו בעמדת המאמן כשרן בן שמעון חתם לעונה אחת בקבוצה במקומו של סלובודן דראפיץ'. עם חיזוק מינימלי, כיאה לעידן טביב בקבוצה, המאמן מבין שיצטרך לספק תוצאות ופחות להתעסק בתירוצים.

לקראת המשחק אמר בן שמעון כי "תחילת הדרך תמיד יותר קשה". בן שמעון התייחס בדבריו לעובדה כי המשחק מתקיים במדינה בה רוב מוסלמי וכי צפויות הפגנות מחוץ לאצטדיון כנגד ישראל כמו גם על שאלת החיזוק המרחפת באוויר. "אנחנו רוצים להתרכז במשחק ולא בדברים שמסביב. חסרים לנו שני מגנים, אבל כל הקבוצה אמורה לעשות הגנה, יש לנו סגל שהוא הכי טוב שאפשר היה להביא כרגע".

לדברי בן שמעון, "המשחק הערב הוא הרבה יותר חשוב ממה שנוטים לחשוב. הכדורגל בבוסניה השתפר מאוד, נצטרך לשחק חכם וזהיר, כי זו המחצית הראשונה של ההתמודדות הזאת. צריכים לבוא צנועים ולתת הרבה כבוד ליריבה".

במקביל למשחק מול הקבוצה הבוסנית, במועדון הירושלמי עיקר החשש הוא בגזרת אוהדי הקבוצה, כשעונש על תנאי כבר קיים כנגד הקבוצה זכר להתפרעות האוהדים במשחק בעונה שעברה בבלגיה מול שרלוראה. לא רק זה, אלא שכנגד הירושלמים כבר עומד עונש לפיו אחד מיציעי טדי יהיה סגור בגומלין הביתי נגד הבוסנים בשבוע הבא.

במועדון הירושלמי החליטו כי היציע שיהיה סגור יהיה היציע הצפון-מזרחי, שמכיל 1,800 מקומות בלבד. נראה כי החלטת בית"ר לסגור דווקא את יציע זה הוא בשל הכמות המועטה של מקומות הישיבה שם, כשאוהדי הקבוצה יוכלו למלא את יתר האצטדיון, שמכיל 30,000 מקומות במשחק הגומלין בשבוע הבא.

בינתיים, הודיעו ראשי טוזלה לאנשי בית"ר כי בשל התקנות המחמירות של אופ"א לגבי אמצעי פירוטכניקה, תיערך בדיקה קפדנית מאוד בכניסה למגרש ואוהד שייתפס, צפוי להיות מוצא מהמגרש ולהיעצר.

גם היריבה הבוסנית מגיעה הערב למשחק במצב לא אופטימלי עבורה כשהיא עם הרכב חסר. אם זה לא מספיק, במשחק הליגה האחרון, הושפלה הקבוצה הבוסנית בתוצאה 6:1 לדומז'אלה, שהוליכה 0:4 כבר אחרי 22 דקות, במה שמעיד על בעיות חמורות בהגנת המארחים.

מאמן הבוסנים התלונן במסיבת העיתונאים שערכה הקבוצה על התנאים של המשחק כשאלה מקיימים אותו בשעה בה הם לא רגילים לשחק, בהרכב חסר ובאצטדיון שאינו אצטדיונם הביתי.

האם הנציגות הישראליות יפתחו ברגל ימין את עונתם האירופית?