מפגינה נגד ישראל, בריסל (ארכיון)
מפגינה נגד ישראל, בריסל (ארכיון)צילום: רויטרס

איגוד הענק של פועלי כלי הרכב בארה"ב, ה-United Auto Workers union או UAW, פסל את ההחלטה של איגוד עוזרי המחקר וההוראה באוניברסיטת ניו יורק (NYU) לתמוך בחרם נגד ישראל (BDS).

ההחלטה ניתנה בשבוע שעבר, כחודשיים לאחר ששני שלישים מתוך 600 חברי האיגוד האקדמאי – הוועדה המארגנת של תלמידי תואר שני – הצביעו לתמוך בתנועת ה-BDS. הוועדה מייצגת כ-2,000 עוזרי מחקר והוראה באוניברסיטה.

ב"שרשרת הפיקוד" של איגודי העובדים, ה-UAW הוא ארגון האם של איגוד האקדמאים של NYU. ארגון האקדמאים קרא גם ל-UAW שלא להשקיע בחברות ישראליות, ודרש מאוניברסיטת ניו יורק לסגור את תכניתה באוניברסיטת תל אביב, בטענה שהיא מפרה את מדיניות האי-אפליה של האוניברסיטה.

בנוסף, 57% מחברי האיגוד שהצביעו גם התחייבו באופן אישי להחרים את ממשלת ישראל ומוסדות האקדמיה שלה.

ההחלטה קבעה כי על החרם להישאר במקומו "עד שישראל תיענה לחוק הבינלאומי ותפסיק את הכיבוש הצבאי, תפרק את החומה [גדר ההפרדה ביו"ש], תכיר בזכויותיהם של אזרחים פלשתינים לשוויון מלא, ותכבד את זכות השיבה של פליטים וגולים פלשתיניים".

חברים באיגוד האקדמי הגישו ערער על החלטת ה-UAW, וטענו כי היא מנוגדת לחוקה של האיגוד.

שבחים מועידת הנשיאים

מנהיגי ועידת הנשיאים של ארגונים יהודים אמריקאיים מובילים שיבחו את ה-UAW על כך שדחה את החלטת האיגוד האקדמי.

"הפעולה שביצע ה-UAW מדגימה כי הוא נמצא בראש מחנה עידוד הצדק, ומוכיחה שוב את מסורת ההגינות וההתנגדות העיקשת לאפליה שנמצאות בבסיסה של תנועת העבודה האמריקאית והחברה שלנו". כך אמרו יו"ר ועידת הנשיאים סטיבן גרינברג, וסגנו מלקולם הונליין, במכתב לנשיא ה-UAW, דניס וויליאמס.

"אנו קוראים לאיגודים אחרים, קבוצות כנסייה ומוסדות אקדמאיים ללכת בעקבות ה-UAW, ומקווים שהם ינקטו אותה עמדה עקרונית ומוסרית נגד מסע ה-BDS, המאופיין באפליה בוטה", הוסיפו.

דובר NYU ג'ון בקהם אמר בראיון עתונאי כי ל-NYU מסורת ארוכת שנים של התנגדות לחרמות על אנשי אקדמיה ומוסדות ישראליים. החלטת האיגוד האקדמי, אמר, "מנוגדת למדיניות של NYU בנושא זה, מנוגדת לעקרונות החופש האקדמי וחילופי רעיונות חופשיים, ואפילו מנוגדת לעמדת איגוד האם שלהם, ה-UAW".

בינואר הפיל ה-UAW הבינלאומי החלטה על חרם נגד ישראל שהעביר איגוד עובדי הסטודנטים באוניברסיטת קליפורניה (UC), המייצג יותר מ-13,000 עוזרי מחקר, חונכים ועובדים סטודנטים אחרים במערכת אוניברסיטת קליפורניה.