גבעת המטוס
גבעת המטוסצילום: נתי שוחט, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר אמש (ראשון) בניית מאות יחידות דיור בירושלים ובמעלה אדומים, אולם הבוקר מתברר כי הבנייה שאושרה לערבים בשכונת בית צפאפא פירושה ויתור על שכונת גבעת המטוס היהודית והכרה בחלוקה עתידית של ירושלים.

נתניהו אישר בניית 600 יחידות דיור עבור האוכלוסייה הערבית בלבד בבית צפאפא, והן בפועל החלק הערבי של שכונת גבעת המטוס.

שכונת גבעת המטוס היהודית "סוגרת" את בית צפאפא ולכן משמעות הוויתור עליה, כפי שהחליט ראש הממשלה, היא יצירת רצף טריטוריאלי בין בית צפאפא לשכונת צור באהר והכרה בכך שירושלים עתידה להתחלק בעתיד כחלק מהקמת מדינה פלסטינית.

שר ירושלים ומורשת, זאב אלקין, מתח ביקורת על הודעת נתניהו. "מי שרוצה לדאוג לרוב יהודי בבירת ישראל לא יכול לקדם בה בנייה לאוכלוסיה הערבית בלבד. 600 יחידות הדיור עבור האוכלוסיה הערבית בבית צפאפא הן בפועל החלק הערבי של שכונת גבעת המטוס העתידית.

''אי אפשר לאשר את הבנייה בגבעת המטוס לאוכולוסיה הערבית מבלי לקדם במקביל את הבנייה ליהודים באותה שכונה עתידית, גבעת המטוס", הדגיש אלקין.

הוא קרא לראש הממשלה לאשר גם את הבנייה ליהודים בשכונת גבעת המטוס, ''ירושלים זקוקה לשכונה הזו וליותר מ-2,000 יחידות דיור באופן דחוף. שכונת גבעת המטוס היא בעלת חשיבות אסטרטגית לפיתוחה של ירושלים בדומה לשכונת הר חומה בזמנו.

''כמו שבקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה, בנימין נתניהו עשה היסטוריה בהקמת שכונת הר חומה בירושלים, אני קורא לו לעשות היסטוריה פעם נוספת בקדנציה הזו ולפעול באופן מיידי לקידום שכונת גבעת המטוס", דברי אלקין.

גם ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) תקף את הודעת נתניהו. ''הבניה בגבעת המטוס לערבים בלבד היא חמורה מאוד. הניסיון להמתיק את הגלולה במחזור מכרזים בירושלים ובאישור להפקדה במעלה אדומים היא צינית להחריד".

הגיע זמן ריבונות
הגיע זמן ריבונותצילום: יוני זילברמן

לצד ההודעה על בנייה לערבים בבית צפאפא, נתניהו אישר אמש בניית 560 יחידות דיור במעלה אדומים ו-200 יחידות בשכונות הר חומה, רמות ופסגת זאב בירושלים, אולם מתברר כי מטרת האישורים הללו היא "להמתיק את הגלולה" כדי לאשר את הבנייה המאסיבית לערבים בצפאפא.

אמש התכנסו במעלה אדומים שרים וחברי הכנסת משדולת ארץ ישראל, כדי לפתוח בקמפיין להחלת הריבונות במעלה אדומים.

בין המשתתפים - ראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל, ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת ח״כ יואב קיש ובצלאל סמוטריץ', השרים זאב אלקין, אורי אריאל וחיים כץ, חברי הכנסת רוברט אילטוב, מיקי לוי, אלעזר שטרן, שולי מועלם ואלי כהן.

מאוחדים בדרישה: מעלה אדומים ישראלית

הם חתמו על ''מגילת הריבונות של מעלה אדומים'', בה הם מתחייבים לפעול בכל האמצעים הדמוקרטיים כדי להביא לחקיקת החוק שיחיל את הריבונות הישראלית על מעלה אדומים, גם במחיר של התנגדות בינלאומית.

״אנו החתומים מטה רואים בהחלת הריבונות על מעלה אדומים במהלך ישראלי עצמאי, ללא קשר או תלות בהסכמים מדיניים כלשהם - צעד צודק, ציוני, מתבקש ואחראי. מן הראוי שיתקבל בהבנה ע"י אומות העולם. אך גם אם יעורר התנגדות בינלאומית – על מדינת ישראל לבצע אותו, כי זוהי זכותה ואף חובתה.

''אנו מכריזים בזאת על תמיכתנו בתכנית 'מעלה אדומים ישראלית', על הזדהותנו עם הקריאה 'הגיע זמן ריבונות' ועל מחויבותנו לפעול למימוש התכנית להחלת הריבונות הישראלית על מעלה אדומים, כי זה הצעד הישראלי הנכון והמתבקש״, נכתב.