מחבלי חמאס בעזה. ארכיון
מחבלי חמאס בעזה. ארכיוןצילום: Abed Rahim Khatib/ Flash90

"חמאס רוצה עסקת שליט 2 עם שחרור של אלפי אסירים", צוטט בעיתון "ידיעות אחרונות" גורם בכיר בישראל על המגעים שמתנהלים מאחורי הקלעים בנוגע לעסקת חילופי שבויים.

על פי הדיווח, חמאס אינו מסתפק בכך אלא מקשיח עמדות ודורש גם "דמי כניסה": שחרור 50 אסירים בטחוניים שנעצרו לאחר חטיפת הנערים במבצע "שובו אחים" - רק כדי לשבת ולדבר. הדרישה של החמאס ל"דמי הכניסה" פורסמה לראשונה בעיתון הערבי "א־שארק אל אווסט" לפני כמה חודשים, וכעת מאשר אותה הבכיר הישראלי.

בירושלים מסרבים לקבל את התכתיב לתנאי הפתיחה בשחרור האסירים ודורשים משא ומתן ללא תנאים מקדימים. "הציבור בישראל החל בדיון הפנימי הקשה מוקדם מדי" אומר הבכיר. "אנחנו לא מתכוונים לשלם על סימן חיים, אחרת נשלם על כל תנאי מקדים כזה".

ישראל, כך הובהר למתווכים, לא מוכנה לשלם יותר מחירים גבוהים בעסקאות חילופין — כאשר במקרה של גולדין ושאול ז"ל, מדובר בוודאות בגופות. "הניסיון לקשור בין ההסכם עם טורקיה למשא ומתן לשחרור הגופות והאזרחים אינו רלבנטי ומלמד על חוסר הבנת הצד השני", מסביר הבכיר.

בישראל מוכנים לחילופי שבויים וגופות. "על זה אפשר לדבר", אומר הבכיר בהתכוונו לאסירים שנעצרו במהלך מבצע צוק איתן, כ־20 במספר, ועל גופות של 20 לוחמים פלסטינים שנלקחו בשבי במהלך המבצע.

הבכיר ממשיך להתייחס לדרישות החמאס ואומר "תזכרו שגם המו"מ מול טורקיה לא הביא לכם את התוצאה. ואם לא תתעשתו, האסירים שלכם יסבלו. חמאס מבחינתו מעונין להתיש אותנו — אבל גם החברה הישראלית השתנתה מאז עסקת שליט".