יוגב: המחסור במים - פרי הפקרות של שנים

ועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון לענייני יו''ש, בראשות ח''כ (אל''מ במיל) מוטי יוגב, התכנסה היום (שני) לדיון בנושא משבר משק המים ביהודה ושומרון.

"משבר המים כפי שהתגלה בשבועות האחרונים ביהודה ושומרון, עד כדי מחסור במים לשתייה בגב ההר, ואי יכולת להשקות שדות ועדרי צאן באוכלוסייה היהודית והערבית כאחד, חמור ביותר", אמר יוגב.

לדבריו, "מחסור המים אינו חדש, הוא פרי של הפקרות, פוליטיקה, חוסר מקצועיות וחוסר אחריות מצד גורמי מתאם הפעולות בשטחים והמנהל האזרחי, הטוענים לאחריות ולשליטה בשטח. כשבפועל הם אינם יודעים נתוני אמת כמה אוכלוסייה יש בשטח. כולם ידעו כבר הרבה שנים מה המצב ולא עשו מה שחיוני".

יוגב הוסיף וטען, "זהו גם חוסר אחריות של רשות המים לאורך השנים. בעיקר בתקופות בהם עמד אורי שני בראש רשות המים וסירב לקבל את נתוני הגידול באוכלוסיות ועיכב כל תוכנית אב לביצוע תוכניות מים ביו''ש".

בדיון הדגיש יוגב, "נקודת היסוד של ועדה זו היא אחריותנו ומחויבותנו לתשתיות המים לשתי האוכלוסיות ביו''ש. אין להתחשב בשום עיכוב. לא של הפלסטינים, ולא של גורם אחר בינלאומי או משפטי, בנוגע לביצוע תשתיות המים החיוניות ביו''ש. הרשויות מייבשות בצמא את תושבי יהודה ושומרון. על כן צריך לקחת את כל הסמכויות לידנו, ללא כל תירוצים, לאשר תוכנית אב לשתי האוכלוסיות, ולבצעה בדחיפות".

בדיון השתתף גם סגן מתאם פעולות הממשלה בשטחים ונציג רשות המים שטען בדיון כי המנהל האזרחי מתנה את פתרון בעיית המים לישובים היהודיים בפתרון בעיית המים לפלסטינים, אולם ללא הנחיית דרג מדיני לא ניתן לטפל בנושא המים לפלסטינים.

מהמנהל האזרחי נמסר, "מתפ"ש והמנהל האזרחי יפעלו לקדם כל תכנית אזורית ארוכת טווח אשר תוגש על ידי רשות המים ומקורות ותיתן מענה מלא לפתרון תשתיות המים לאוכלוסייה ביהודה ושומרון".

במנהל מציינים כי "נוכח סירוב וועדת המים המשותפת להתכנס, אישר מתאם פעולות הממשלה בשטחים באופן חד צדדי 10 פרויקטים וחיבורי מים וביוב בשנתיים האחרונות, אשר נועדו לשפר את התשתיות המים בעבור האוכלוסייה הישראלית ביהודה ושומרון".