"קסטנר – גדול מצילי היהודים בשואה"

הרב צחי הרשקוביץ קובע כי איש - בעיקר לא ממאשימי ומכפישי ישראל קסטנר, לא עשה בדל עשייה לעומת זו של קסטנר שהציל מאות אלפי יהודים.

שמעון כהן , כ"ח בסיון תשע"ו

שחרור ברגן בלזן
שחרור ברגן בלזן
צילום: מאיר בירנבויים. פלאש 90

סנגוריה. הרב הרשקוביץ

במאמר בלתי שגרתי שפרסם בעלון 'שבתון' פורט הרב ד"ר צחי הרשקוביץ, איש המחלקה למחשבת ארץ ישראל באוניברסיטת בר אילן ורב קהילת 'נצח שלמה' בפתח תקווה, שורה ארוכה של גדולי ישראל בתחומי ההלכה, ההגות התורנית והאמונה שכולם ניצלו ברכבת ההצלה שיצאה השבוע לפני 72 שנים מבודפשט בעקבות העסקה שביצע ישראל קסטנר עם בכירי המשטר הנאצי.

הרב הרשקוביץ מגדיר במאמרו את קסטנר כגדול מקימי התורה בדורנו ומציין שורה ארוכה של מעשי הצלה שביצע מול הצורר הנאצי. זאת על אף הגדרתו בבית המשפט כמי שמכר את נשמתו לשטן והוקעתו הציבורית הנמשכת עד ימינו אלה. בראיון ליומן ערוץ 7 התבקש להבהיר ולהרחיב את הדברים. הוא עושה זאת תוך שהוא מגדיר את קסטנר כגדול מצילי היהודים בהיסטוריה, וכמי שאין לו גם מתחרים הקרובים להיקפי ההצלה שביצע.

"יש לנו מסורת עתיקת יומין בעם היהודי להיות כפויי טובה כלפי מי שעושה לנו טובות גדולות. לכן קסטנר מצטרף לרשימה ארוכה של אנשים שעשו הרבה דברים גדולים ואינטרסנטים במרחבי ההיסטוריה אחר כך גרמו לדיסאינפורמציה חמורה כלפיהם וקלקלו את הדימוי שלהם".

ממשיך הרב הרשקוביץ בדברי ההקדמה שלו ואומר כי היום "המחקר הוכיח מעל לכל ספק שמעבר לאותם 1684 אנשים שהיו ברכבת ההצלה - שרק מתוכם מניתי במאמר את קבוצת תלמידי החכמים הללו והיו בהם גם 34 תלמידי חכמים גדולי עולם שאיש לא זוכר אותם – מעבר לכל זה קסטנר פעל גם אחרי שהרכבת הגיעה לשוייץ הוא חזר לבודפסט והסתובב ברחבי גרמניה בזהות מזויפת ובשיתוף פעולה עם קציני SS הלך ושחרר מחנות ריכוז והשמדה, את מטהאוזן, את ברגן בלזן ועוד. הוא לחם למען כמאתיים אלף יהודים שהיו בבודפשט. מדובר במשימות שאדם נורמאלי מהישוב לא היה מעלה בדעתו לעשות. אדם נורמאלי מסודר מהישוב שאינו חלקלק וערמומי כמו שקסטנר היה, בחיים לא היה מעלה בדעתו לעשות זאת אלא עושה כמו כולם, עומדים בידיים שלובות ומצקצקים בלשונם, אבל היה שם השייגץ הזה שהיה מוכן להיכנס ללוע הארי לשבת ולשתף פעולה לכאורה עם אייכמן, לשבת מולו כשווה מול שווים ולנסות לתחמן אותו כדי להציל יהודים".

"כל זה לא נעשה במקומות אחרים. בפועל חצי מיהודי הונגריה נספו וחצי לא נספה. לא זכו בזכות קסטנר אבל המחקר מראה שאכן היו לו יד ורגל בפעולות הצלה גדולות וכבירות וללא צל של ספק מדובר בגדול המצילים של העם היהודי ברחבי העולם במלחמת העולם השנייה, בלי תחרות", קובע הרב הרשקוביץ שגם במאמרו מעיר כי לו היה קסטנר גוי ומציל משפחה אחת בלבד, היו מגדירים אותו כחסיד אומות העולם ושותלים עצים לזכרו.

"כולם יודעים לספר על מפעלי הצלה בודדים, ואני לא בא למעט במפעלי ההצלה, אבל קסטנר הציל מאות אלפים. אין על זה ספק וויכוח. כתבו על זה פרופ' יהודה באוור, פרופ' שלמה אהרונוסון וחוקרים הונגריים. הדברים ידועים היום בעולם המחקר. קסטנר הוא גדול המצילים של העם היהודי. אין שאלה בכלל".

באשר לתגובות שהוא מקבל מאז פרסם את מאמרו על דמותו של אדם כה מעורר מחלוקת בהיסטוריה של מדינת ישראל הצעירה והשנים שקדמו להקמתה, מספר הרב הרשקוביץ כי רבים אכן הגיבו, כפי ששיער בעצמו, אך מרבית התגובות נוגעות למפעל ההצלה של משה קראוס שהיה ראש ועד ההצלה בבודפשט. "לא צריך לחנך אותי כמה הוא חשוב. הוא הציל עשרות אלפים וגם במשפחה שלי באופן אישי, סבא שלי פעל איתו במחתרת". עם זאת הוא מוסיף ואומר: "לקראוס וקסטנר היה ויכוח גדול. קראוס היה עד המרכזי בהגנה של מלכיאל גרינוולד במשפטו נגד קסטנר. הם היו יריבים גדולים כי כמו הרבה אנשים עם אגו גדול הם לא הסתדרו יחד. אני לא ממעיט ממפעלו של קראוס, אבל קסטנר עשה יותר".

ממשיך הרב הרשקוביץ ומזכיר את מאמר חז"ל על כך שאין ממנים פרנס על הציבור אם אין מאחוריו קופה של שרצים, ואכן בהחלט לשניהם, גם לקראוס וגם לקסטנר, יש קופה שכזו וסיפורים לא נעימים בעברם. "אני אומר שמי שהציל עשרות אלפי יהודים מותר שיהיו לו כמה סיפורים לא נעימים בעברו".

באשר לטענה ולפיה "הרדים" קסטנר מחצית מיהודי הונגריה על מנת שיתאפשר לו להוציא משם את מקורביו, קובע הרב הרשקוביץ כי מדובר בטענת שקר מוחלטת והדברים הוכחו במחקרים. "קסטנר שלח שליחים לכל רחבי הונגריה, יתר על כן, אנחנו מדברים על שנת 44'. הגרמנים נכנסו להונגריה ב-19 למרץ 44'. כל יהודי הונגריה ידעו בדיוק מה קורה. לא היה צריך להרדים אף אחד כי כולם ידעו מה זה אושוויץ וכולם ידעו מה קרה ליהדות אירופה. קסטנר שלח שליחים והעדויות נמצאות ביד ושם, כמו אברהם פריד, שליח של קסטנר, שהגיע לסאטמר והרב'ה מסאטמר, שלימים ניצל על ידי קסטנר, נידה אותו כי הוא העז לדבר בבית הכנסת על הסכנה הצפויה ולעודד אנשים לצאת לטיול ברומניה".

על המשפט בו נקבע כי קסטנר מכר את נשמתו לשטן אומר הרב הרשקוביץ כי השופט הלוי ניהל את המשפט בצורה שערורייתית והיועמ"ש חיים כהן התנהל בצורה מאוד חמורה ולקח את הפיקוד על המשפט לעצמו.

בהתייחסו למקורות המידע שלא היו בידי מנהלי המשפט ההוא, אומר הרב הרשקוביץ כי "ארכיונים בהונגריה וגרמניה שנחשפו אחרי שנים גילו את עומק ההצלה של קסטנר יחד עם קורט בכר, דברים שלא היו ידועים הרבה זמן. מעבר לכך, ארכיונו של קסטנר הופקד ביד ושם לפני למעלה מעשר שנים וגם שם נחשפה כמות אדירה של חומר. מעבר לכך, צריך לזכור ששמואל תמיר היה איש פוליטי וכשהוא ניהל את המו"מ עם ג'יבריל הוא לא השיג הישגים מרשימים במיוחד... אז אולי ג'יבריל מפחיד יותר מאייכמן אבל להוציא שמונה חיילים תמורת אלף מחבלים זה מו"מ מוצלח יותר?".

"אני נזהר מאוד. אני חוקר את השואה והרבה ממושאי המחקר שלי עשו פעולות בעייתיות מאוד. צטט את הרב עקיבא גלזנר שכתב את הספר 'עקבי הצאן' בהיותו בשווייץ - הוא ניצל ברכבת קסטנר - אחרי השחרור הוא כתב שהאמת צריכה להיאמר, כל מי שהיה שם וניצל, הרבה פעמים ניצל בעקבות מעשים שיש בהם בעיה מוסרית. עכשיו השאלה היא איך מודדים התנהלות מוסרית? בתנאים נורמטיביים ההתנהלות של קסטנר קראוס ואחרים היא מאוד בעייתית. אנחנו היום, ביושבנו שאננים ובטוחים ורגועים, יכולים לשפוט את כולם מבחינה מוסרית, וגם שמואל תמיר שבעצמו אינו ניצול שואה יכול להיות חכם גדול אבל ברגע האמת כשגורלה של יהדות הונגריה על הכף, בוא נראה אותך הופך שולחן על אייכמן, צועק עליו, מתחמן אותו, משחד פקידי גסטאפו, מזייף מסמכים, וזה מה שקסטנר עשה. זה סוג של גבורה שהרבה יהודים לא מסוגלים לה".

טענה נוספת המוטחת בקסטנר נסובה סביב העדות שנתן קסטנר לזכותו של קורט בכר, בכיר הSS שעמו סחר להצלת יהודים. הרב הרשקוביץ מציין כי לא מדובר היה בעדות אופי אלא בעדות על המציאות אותה הכיר קסטנר, ומוסיף שאלה: מה תרומתו של בכר להצלת רכוש יהודי גנוב בהונגריה והבאת נשק במלחמת השחרור? האם ידוע שהסוכנות היהודית מימנה את שהותו של קסטנר בנירנברג? "הוא היה שליח של מדינת ישראל. בראשית שנות החמישים אסור היה להגיד דברים כאלה בבית המשפט ולכן קסטנר נאלץ לשקר בשבועה. היום אנחנו יודעים שקורט בכר שהיה סוחר נשק ושם יד על 'אוצר בכר' עזר לחשוף רכוש גנוב ועזר להביא את הנשק הצ'כי לארץ, נשק שהכריע את מלחמת השחרור".

"אני לא יודע אם הייתי עושה דבר כזה. קסטנר באותם ימים אמר שנתן את מילתו לבכר שאם יעזור לו להציל הרבה יהודים הוא יעמוד לצידו בבית המשפט. הוא לא נתן עדות אופי אלא העיד על עובדות. הוא אמר שבכר הלך איתו ושחרר איתו מחנות, וזה נכון. ההיסטוריה יכולה לשפוט את קורט בכר. חבל שהוא לא מת אבל בהתחשב בנתונים לא הייתה ברירה. קסטנר שיקר להרבה מאוד נאצים, אבל כאן הוא הרגיש מחויב וממשלת ישראל חשבה שמן הראוי לסייע לו לעמוד בהתחייבות הזו כי זה יעזור למדינה הצעירה שבדרך. את זה לא ניתן היה להגיד בבית המשפט של שנות החמישים, להגיד שעבריין נאצי סייע להעביר נשק שסייע להכריע את מלחמת השחרור".

לקראת סוף הדברים מעיר הרב הרשקוביץ כמעין גילוי נאות כי גם סבתו שלו הייתה בין ניצולי רכבת ההצלה של קסטנר.