צפו: תעודת הוקרה לדפנה מאיר הי"ד

הכנסת ציינה היום את יום בריאות האישה הבינלאומי, ביוזמתה של יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי וההסתדרות הרפואית.

במסגרתו ועדות הכנסת דנו בהיבטים שונים של בריאות נשים ונערך אירוע הוקרה לגורמים העוסקים בקידום בריאות האישה.

"בריאות נשים אינה מסתכמת בהריון ולידה או ממחלות הנובעות מכך" אמרה יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי. "מדובר על מכלול רחב יותר והוא מצריך הקצאת משאבים בסל התרופות, ובנוסף הבאה של יותר נשים לצומת של קבלת החלטות גם במערכת הבריאות. בפועל אין ייצוג שיווני לנשים בוועדת סל הבריאות וגם לא בתפקידי מפתח במערכת הבריאות. מה לעשות, הגוף הנשי והפסיכולוגיה הנשית היא אחרת משל גברים. נשים יכולות להבין את הצרכים והפתרונות הדרושים טוב יותר מאשר גברים. ביחס למדינות ה OECD, תוחלת החיים של נשים נמצאת במקום 20 בעוד שגברים במקום השמיני. אם יהיו יותר נשים בצמתי קבלת החלטות, התמונה תהיה אחרת".

"נשים מגיבות אחרת לטיפולים שונים ולתרופות מאשר גברים". הבהיר יו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר לאוניד אידלמן. "רוב המחקרים נעשים בגברים משום שהגוף הגברי והחשיבה הגברית היא פשוטה יותר ביחס לנשים. למשל אישה מגיבה אחרת מאשר גבר לבעיה של אוטם בלב ולא מעט רופאים גברים פשוט לא יודעים לזהות את זה".

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר "מתוך הכרה בחשיבות הנושא משרד הבריאות מפעיל יחידה מיוחדת בנושא. וכן יש דברים שצריך להשתפר בהם כאשר אחד מהם הוא סרטן השד ובדיקות ממוגרפיות. יש להעלות למודעות ציבורית את החשיבות לביצוע הבדיקות".

בין המוזמנים לקבלת תעודות ההוקרה היה גם נתן מאיר, שקיבל תעודת הוקרה לכבודה של אשתו דפנה, שעסקה רבות בבריאות נשים ונרצחה לפני כחצי שנה בפתח ביתה שבעתניאל.

"צר לי שהיא לא זכתה לקבל את התעודה הזו בחייה" אמרה ח"כ שולי מועלם רפאלי. "אנשים חשבו שאני והיא הכרנו בעבר משום ששתינו דתיות שעבדו כאחיות בבית חולים סורוקה. בפועל הכרתי אותה ואת החזון שלה רק לאחר מותה. למשל את החלום שלה להקים מרכז רפואי לנשים בדואיות בנגב, בשל העובדה שהיא ראתה בשטח כמה זה חיוני. עדיין, למרות מותה הכואב, האור הגדול ממנה עוד נשאר כאן ואני מתפללת שנוכל להגשים את חלומותיה".

יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין: "לפעמים כשאישה שואלת שאלה בנושא בריאותי או נפשי, מסתתרת לה שאלה גדולה יותר. לפעמים נדמה לאישה שהמצב שלה נדיר אולם הוא משותף לנשים רבות. לדפנה היתה היכולת הרגשית והמקצועית להבין את הדברים שבין השורות והפכה לכתובת לנשים רבות".

בנוסף לנתן מאיר, הגופים שקיבלו את תעודות ההוקרה הם: עמותת הידרדניטיס סופרטיבה ישראל, נשים לגופן, דלת פתוחה, אחת מתשע, לה- בריאות, מרכז ייעוץ לאשה, הורותא, ms ישראל - מערך תמיכה ארצי לטרשת נפוצה, מפרקים צעירים, עמותת ענבר, מרכז יה"ל, יד לאם, לדעת לבחור נכון, ליגת לה לצ'ה, מכון פועה, אמאל'ה לאמאל'ה, אם לאם, בעד החיים, גמאני חליתי בסרטן השד, מרכז פנים, עמותת דלית, בשבילת ויועצות ההלכה של נשמת.