זועמים. ג'ון קירבי
זועמים. ג'ון קירביצילום: מחלקת המדינה האמריקנית

ארצות הברית מותחת ביקורת חריפה במיוחד על ההודעה של ראש הממשלה בתחילת השבוע לפיה ייבנו יחידות דיור חדשות במעלה אדומים ובשכונות שמעבר לקו הירוק בירושלים - ומתעלמת מהעובדה שהיא כללה בנייה משמעותית לפלסטינים.

"אנו מודעים לדיווחים לפיהם ממשלת ישראל מתכוונת לקדם תוכניות לבניית מאות יחידות דיור בהתנחלויות ישראליות ובמזרח ירושלים. אם זה נכון, הבנייה הישראלית מעבר לקו הירוק נראית כהשתלטות שיטתית ומתוכננת על שטחי הפלסטינים – והדבר פוגע בסיכוי לקדם את פיתרון שתי המדינות", אמר דובר מחלקת המדינה האמריקנית ג'ון קירבי.

לדבריו, יש כ-100 "מאחזים בלתי חוקיים" בשטחי C - ויש לטפל גם בהם.

קירבי נשאל אם הוא מעריך שמדובר בתגובה ישראלית לפיגועים האחרונים נד יהודים וענה, "אני לא מתכוון לנתח את הסיבות להחלטה הזו. אנחנו מודאגים מאוד מהאלימות ומגנים את פיגועים. אין שום הצדקה לטרור - והמנהיגים צריכים לקחת יוזמה, על בסיס פיתרון שתי המדינות - ולא לפגוע בו".

הוא סירב להתייחס לעובד שישראל אישרה בניית 600 יחידות דיור לפלסטינים בשכונת בית צפאפא.

עם זאת הותקף קירבי על ידי עיתונאים בשאלות בנוגע למספר הגדל והולך של אזרחי ארה"ב שנרצחו ברחבי ישראל ויהודה ושומרון בפיגועים על ידי פלסטינים.

"אנחנו לא ביקשנו עדיין מהפלסטינים לחקור את זה. קודם כל אנחנו מעוניינים לעצור את הפיגועים. נקדם בברכה חקירה של כל הצדדים בנושאים האלה", התחמק הדובר.

הוא הביע דאגה גם מהודעת אש"ף שהחליט לנתק קשר עם הקוורטט. "אנחנו מבינים שלפלסטינים יש בעיה עם המסמך - ואנחנו מבינים את הצהרת אש"ף כהבעת חשש והתנגדות לחלקים בדו"ח הקוורטט", אמר הדובר.