מרכז המבקרים החדש
מרכז המבקרים החדשצילום: קובי קוואנס

מתחם ישראל יפה, שנפתח השבוע, הוא למעשה קומפלקס מטופח ומושקע המשתרע על שישה דונמים בלב פארק הירקון בתל אביב ומציע שלל אופציות בילוי ערכיות וחווייתיות לכל המשפחה, ובראשן מרכז המבקרים החדיש והיחיד מסוגו להסברת אתגרי הסביבה - "תפיסת עולם" (Outlook).

מדובר בחבילת פעילויות שלמה ומעבר לביקור במרכז המבקרים המפתיע, מצאנו במקום גם הפעלות וסיורים מהנים ומעשירים, גן ירוק ועשיר המקיף את הבניין ועולה ומטפס עד לגג הפורח - פינת חמד קסומה בפני עצמה, הפתוחה לציבור הרחב וכלל לא שגרתית בלב הכרך ההומה.

מרכז המבקרים "תפיסת עולם" מוקדש כולו להסברת אתגרי הסביבה והקיימות עימם מתמודדת האנושות בעידן המודרני.

הסיור מתחיל במיצג העוטף את המבקר, והמשכו בתחנות צפייה נושאיות המשולבות במשחקי מחשב אינטראקטיביים ובאפליקציות דיגיטליות שבאחת מהן, למשל, יכול המבקר, לצלם סרטונים קצרים במשולב עם הדמויות המפורסמות ולשלוח בדואר האלקטרוני.

המרכז מעוצב באדריכלות מקורית, ועושה לא-מעט שימוש בחומרים ממוחזרים ומשלב ישן עם חדש. בין היתר זוכים המבקרים לשבת על הכיסאות המקוריים(!) של קולנוע מוגרבי המיתולוגי אשר חודשו ורופדו, להלך על שטיח שעשוי ב-100% מפלסטיק ממוחזר, לשחק בעמדות מחשב המותקנות על צינורות מים, וליהנות ממגוון של אמצעי ישיבה מקוריים שייצרו אמנים מגרוטאות שחודשו, כמו סירים ישנים, אופניים, חביות, ואף... אמבטיה.

בסיום הביקור מחכה למבקרים חנות מפתיעה, המציעה שלל רעיונות ומוצרים מעניינים ומקוריים מתוך תפיסה צרכנית רעננה המתחשבת בסביבה. כל המוצרים בחנות נבחרו בקפידה על פי הערך הסביבתי והחברתי שלהם (רבים מהם נארזו או אפילו יוצרו בידי בעלי מוגבלויות), והם המעניקים רעיונות ליישום התנהלות יומיומית מתחשבת ובת-קיימא.

לרשות המבקרים מגוון של סיורי שטח מודרכים, קצרים או ארוכים, בטבע האורבאני של פארק הירקון, עם דגשים סביבתיים, תכנוניים והיסטוריים, מבחר של סדנאות הפעלה ויצירה, וסיור במתחם שעבר שיפוץ ירוק וגילוי אלמנטים מפתיעים שהוכנסו בו כדי לצמצם את השפעתו על הסביבה.

בין לבין כדאי ולהירגע בפינות הירק המטופחות – אם בגינה המקיפה את הבניין, או בגן שבעת המינים – הגן הייחודי והמפתיע שעל גג הבניין והוא נוצר כדי לשמש מודל לקונספט של גגות ירוקים. הגן, שנטוע בין שתי תחנות כח סולאריות, משלב את צמחי שבעת המינים וצמחיית ארץ ישראל עם פינות ישיבה הצופות אל הנוף המרהיב והמרגיע של הפארק.