מה עושה רב בגן ילדים?

בבית הרב קוק בירושלים יתקיים היום טקס סיום מחזור א' של רבני גנים. היוזם וההוגה של המקצוע החדש הזה מספר על דרישה הולכת וגוברת.

שמעון כהן , ל' בסיון תשע"ו

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: SerrNovik | iStock

דמות חדשה בגן. רוט

לפני מספר שנים החל זאבי רוט בקידום מיזם 'רב-גן', תפקיד לא מוכר – רב שיוכשר לכהן מול ילדי גן. מאחר ולא רבים קפצו על העגלה הוא הפך לרב עבור עשרות גנים במקביל. היום (רביעי) בבית הרב קוק שבירושלים יקבלו שמונה רבני גנים שאותם הכשיר רוט את תעודת הרב גן.

על התפקיד ועל מחזור ראשון של רבני גנים שהשלים את הכשרתו שוחחנו עם זאבי רוט ביומן ערוץ 7.

"הרעיון החל ביום שבו הגעתי לגן של הבן שלי כהורה מעשיר", מספר רוט על היום בו צץ במוחו הרעיון למיזם הרב גן. "החלטתי לספר לילדי הגן סיפור תורה, ובאותו יום ראיתי את העיניים שנפתחות ורוצות לשמוע סיפורים ולקבל דמות, והבנתי שיש כאן אוצר. בכל הסיפור הזה משולבת גם הדרמה והיכולת להביא לידי ביטוי כישרונות חבויים".

רוט מדגיש בדבריו כי עבור הגנים גננת היא מצוינת ואין ברעיון הרב גן כדי לפגוע במעמדן של גננות. "עבור הגיל הרך הדבר המתאים ביותר הוא גננת, דמות נשית, ובשל כך יש גם גננת, גם סייעת, גם ריתמיקאית ועוד.

"אבל יש ואקום, חסרה דמות אבהית בעולם הזה. אנחנו מבינים את הצורך בדמות אבהית בבית אבל במקומות שמחוץ למסגרת הביתית הדמות הזו איננה", הוא אומר ומוסיף כי לטעמו "גנן ממין זכר הוא פחות טוב כי נשים צריכות להוביל בגנים. אנחנו מדברים על השלמה מסוימת ולא על החלפה".

ממשיך רוט ומספר על ראשיתו של הרעיון שהביא אותו למצב בו הוא משמש כרב גן לכשישים גנים במקביל. "אחרי הפעם השנייה או השלישית הילדים כבר צובאים, רצים ומחבקים, ואפילו הגננת בהלם מהדמות הזו שצצה פתאום. הרי הייתה מורה ליוגה וההתנפלות הזו לא הייתה".

כשנשאל אם יתכן וההתנפלות והצימאון הזה של ילדי הגן נובע מדמותו שלו שאולי כוללת כריזמה ויכולות מיוחדות שאינן אצל כל רב גן, הוא משיב ואומר כי החליט לפתוח את קורס ההכשרה מתוך אמונה שהדבר אינו אופייני רק לו.

"חשבתי שהבסיס הוא הדמות האבהית, ועל גביה אנחנו בונים את הדמות של השחקן והדרמטי ורב הגן שמגיע כדמות התורנית. רבים מסתובבים עם יכולות לדבר עם ילדים בגובה העיניים, לבטא דברים בדרמה ומשחק, והם נמצאים בהרבה מקצועות ולפעמים הם אפילו לא יודעים שיש להם את זה. ראיתי בקורס איך אנשים מגיעים כדמות אבהית ומקבלים את אותו פידבק".

על הקורס עצמו הוא מספר כי בתוכו נכללים שלושה פרמטרים – הראשון הוא רגישות לילדים ולשם כך בין השאר עבר כל מועמד לקורס בדיקה גרפולוגית, הפרק השני הוא רקע תורני והשלישי הוא יכולת דידקטית.

"על הפרק הראשון היה אמון ד"ר מיכאל אבולעפיה, על הפרק התורני היה אמון הרב יצחק שטיינברג, ראש כולל 'ארץ חמדה' ברעננה, שהעביר את הרף התורני והכין גם המבחן על הרף הזה. הפן המעשי דרמטי היה בטיפולו שלו".

ומי הוא המגזר המבקש לשלב בגנים שלו רב? מסתבר שיש כמה מגזרים שכאלה. רוט מציין כי "עשרים עד שלושים אחוזים מילדי הגנים הממלכתי דתיים הם ממשפחות מסורתיים. הביקוש להפתעתי הגיע מהרבה גננות בממלכתי דתי. זה חסר גם בממלכתי דתי והביקוש גדול לעניין.

"הייתה תקופה שבה הדרישה קצת ירדה בגלל אנשים לא מקצועיים שהגיעו לעניין, אבל כעת אנחנו מנסים להעלות את הדרישה מחדש".

"בגנים הלא דתיים הדרישה שונה. בכל גן בישראל יש אבא ואימא של שבת. רוצים את ההצגה היהודית, את הדרמה ישראלית בגן שלהם, לשמוע ולדעת על החגים באופן חי שידבר אל הילדים ולא בצורה יבשה. שם יש ביקוש יותר למעגל השנה ופחות לתכניות שנתיות. רוצים לדעת מה עושים בחגים וכו'".

"חשובה ההתחברות לדמות שרואים בה את היהדות, מישהו שמדבר בגובה העניין ואוהב אותי", מוסיף רוט וכשהוא נשאל אם רב גן נצרך גם לידע הלכתי, הוא משיב: "גן לא צריך רב. גן צריך רב גן".

"התפקיד שלו הוא לא לענות לשאלות הלכתיות, ואכן שאלות כאלה מגיעות רק לעיתים רחוקות. כשהן מגיעות הוא צריך לדעת להשיב, ולכן יש רף תורני הלכתי כלשהו, אבל התפקיד כאן הוא שונה, עיקרו הוא המאור פנים והחוויה של התחברות למישהו שמבטא יהדות".

ומה לגבי מחזור הלימודים הבא? "כבר נרשמו מספר אנשים, למרות שהמחזור הבא מתחיל סמוך לחנוכה, חלק אלו הורים שראו בגנים של הילדים שלהם שמשהו קורה כאן וחלק ממעגלים רחוקים יותר שראו שמדובר בדמות שאינה שולית ויש לה הרבה מקום".