ארכיון
ארכיוןצילום: קובי פינקלר

בבית המשפט העליון התקיים אתמול (רביעי) דיון מיוחד בעתירה נגד מה שהוגדר ב'קשת המזרחית' כשוד הקרקעות של הקיבוצים והמושבים.

בסופו של הדיון קבע בית המשפט כי הקיבוצים לא יוכלו לנקוט בהליך משפטי שיאפשר להם קבלת אדמות ללא תשלום.

על ההחלטה ומשמעויותיה, שלא כולן נהירות עדיין, שוחחנו עם סיגל הרוש יהונתן, דוברת הקשת המזרחית, המציינת כי ההחלטה שהתקבלה היום הינה סוף פרק אחד אך נראית כמו תחילתם של עוד כמה פרקים משפטיים שיידונו בהמשך. זאת כהמשך לעתירה הראשונית שהוגשה לפני כ-14 שנים.

"פורום הקרקעות של 'הקשת המזרחית' הצטרף לעתירה כידיד בית המשפט נגד התנועה הקיבוצית שדרשה לאפשר לאגודות השיתופיות לרכוש את הקרקע כאגודה ולא באופן פרטני, ובגלל זה לא לשלם מחיר מלא", אומרת הרוש-יהונתן הקובעת כי דרישה זו של התנועה הקיבוצית, לו הייתה מתקבלת הייתה מובילה להפסד של מיליונים רבים לקופת המדינה.

על מנת להציג דוגמא לדבריה מציינת הרוש-יהונתן כי קיבוצי עוטף עזה אינם משלמים סכום של 250,000 שקלים על רכישת יחידת קרקע כפי ששכניהם באופקים משלמים. בדבריה היא מדגישה כי כספים אלו אם אינם נגרעים מקופת המדינה יוכלו לעבור לאפיקים חברתיים וחינוכיים נדרשים בישראל

"בית המשפט אמר היום לתנועה הקיבוצית שכמו לפני 14 שנה, אתם לא יכולים לקבל את הקרקע הזו בחינם. זו קרקע של כולם ואם תרצו לרכוש כאגודה תצטרכו לשלם עליה. למעשה הוא דחה את העתירה שלהם", היא אומרת ורואה בדברים אמירה משמעותית של בית המשפט שבאולמו, כך היא מתארת, נשבה רוחה של העתירה הקובעת כי יש לנהוג על פי עקרונות הצדק החלוקתי וכי הקרקע שייכת לכלל האזרחית ולא רק לקיבוצים.

לזאת היא מוסיפה ומעירה כי במהלך הדיון "השופטים עלו על סוגיה מאוד מטרידה והיא נושא ההרחבות בקיבוצים. פתאום נפל האסימון. מגיעים אנשים מהחוץ לרכוש לעצמם אורח חיים כפרי ואיכותי לכאורה. החבר'ה האלה שמגיעים להרחבות משלמים מחיר מלא ומאמינים שתמורת המחיר הם מקבלים זכויות, אבל אין להם זכויות כמו בני קיבוץ ובנים ממשיכים. מסתבר שהדברים היו מאוד אפורים ולא הודגשו האותיות הקטנות. התברר שמשלמים הרבה כסף כדי לממן את הקיבוץ עצמו. זה מה שעלה בדיון".

לדבריה, רבים אינם מודעים לכך אך רכישת קרקע בהרחבות הקיבוצים אינה מקנה לרוכש זכויות מלאות על הקרקע, כאלה שיישמרו לדורות.

הרוש-יהונתן מסבירה כי הסוגיה כולה אינה ברורה ולפי שעה היא לוטה בערפל ולמעשה מדובר בשטח אפור שיש לבררו, ובכוונת 'הקשת המזרחית' לפעול להבהרת הסוגיה עד לפרטיה האחרונים בדיונים נוספים שעוד נכונו בעתיד.

עוד היא מציינת כי לצד הקביעה לפיה האדמות לא יינתנו חינם לקיבוצים, הודיע בית המשפט כי סוגיית המחיר שישולם על הקרקע צריכה להיסגר בין הקיבוצים לבין מינהל מקרקעי ישראל, וגם שם, כך הוא אומר, הדברים אינם מהודקים וקבועים אלא נתונים למשא ומתן שפרטיו אינם ברורים. גם סוגיה זו, היא אומרת, תצטרך להידון ולהתברר בדיונים עתידיים, אך על פי החלטת בג"ץ לא אולמות בית המשפט יהיו הזירה בה יוכרעו הדברים אלא בדיונים בין הצדדים.