נתניהו ברואנדה
נתניהו ברואנדהצילום: קובי גדעון, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר אחר הצהריים (רביעי) במסיבת עיתונאים ברואנדה כי הוא אינו מקבל את הביקורת האמריקנית בעניין הבנייה בירושלים.

"אנחנו מכירים את העמדה האמריקנית, היא לא חדשה והיא גם לא מקובלת עלינו. הבנייה בירושלים והבנייה במעלה אדומים, עם כל הכבוד, זה לא מה שמרחיק את השלום. מה שמונע את השלום זה קודם כל ההסתה המתמדת נגד קיומה של מדינת ישראל בגבול כלשהו - והגיע הזמן שאומות העולם כולן יכירו באמת הפשוטה הזו", הצהיר ראש הממשלה.

לדבריו, "יש גם אמת שנייה - הדרך לפתור סכסוכים זה על ידי המשא ומתן. אנחנו מוכנים כל הזמן לנהל משא ומתן ישיר ללא תנאים עם שכנינו, אבל הם אינם מוכנים לקיים אותו איתנו. אלה שני הדברים שמונעים את השלום ולא עוד כמה דירות ליד עיריית מעלה אדומים, או כמה שכונות בירושלים".

נתניהו הוסיף, "אנחנו חייבים את היכולת להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. ברואנדה כוחות השלום של האו"ם לא הצליחו לשמור על השלום. לא רק שכשלו בשמירה על השלום, אלא לא ענו לקריאות הבהולות לישועה בפני שואה קרבה ובאה. הם ברחו. אנחנו לא יכולים לשלוח למיקור חוץ את שלומנו וביטחוננו".

ראש הממשלה ורעייתו נחתו הבוקר בקיגאלי, בירת רואנדה. את פניהם קיבלו בשדה התעופה הנשיא פול קגאמה ורעייתו, בטקס רשמי יחד עם משמר כבוד ונגינת ההמנונים.

משם יצאו הנוכחים לאתר הזיכרון לרצח העם שהתרחש בשנת 1994. מאתר הזיכרון המשיכו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רואנדה לפגישה ממושכת בארבע עיניים בבית הנשיא.

לאחר מכן התקיימה פגישה מורחבת בין המשלחות שכללה שיחות להרחבת שיתוף הפעולה בין ישראל לבין רואנדה במגוון רחב של תחומים.

ראש הממשלה אמר לנשיא רואנדה, "זה כבוד עבורי להיות במדינה היפה שלך. אתה ביקרת בישראל מספר פעמים וכעת יש לי הכבוד לבקר ברואנדה. ציפיתי לכך זה זמן רב. היו לנו דיונים מצוינים, ישירים מאוד, בנוגע לשיתוף פעולה בחקלאות, מים, תחבורה, תיירות כמובן וחילופים בתחום החינוך, כל מה שאפשר לחשוב עליו, וגם סוגיות שאני חושב שהן חשובות לביטחון המדינות שלנו".

נתניהו הוסיף, "שני העמים שלנו למדו, לדעתי, לקח חשוב מהעבר הטראגי שלנו. הסתה להשמדה המונית קודמת לרצח עם. למילים יש משמעות. יש להן את הכוח להרוג. ומילים משודרות, בין אם ברדיו או באמצעים אחרים, יש להן את הכוח להרוג אף יותר. ברואנדה, שידור הרדיו עשה דה-הומניזציה לאנשים הרבה לפני שהם נשחטו. אתם ביקשתם שהשידורים הללו יפסקו כחלק מהמאבק שלכם ברצח עם. אבל לא הצלחתם. הנאצים החלו לעשות דה-הומניזציה ליהודים הרבה לפני שהם התחילו לרצוח מיליונים מעמנו. אז היום כשאנו רואים מנהיגים בעזה קוראים לרצח של כל יהודי ברחבי העולם, מוטלת על כולנו החובה להשמיע קול".