השרים כחלון ושקד
השרים כחלון ושקדצילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90

תזכיר הצעת חוק חדשה שיוזמים שרת המשפטים איילת שקד ושר האוצר משה כחלון קובע כי עברייני בנייה יהיו צפויים לעונשים מידיים.

על פי התזכיר שהופץ היום (רביעי), הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה יוסמכו להטיל קנסות מנהליים על עברייני הבנייה, בסכום של עד 220 אלף שקלים.

המשמעות היא שהעבריינים לא יוכלו "לגרור רגליים" בבתי משפט, בניסיון להתיש את המערכת, כפי שנהוג כיום - ובדומה לקנסות תעבורה וחניה - הקנס יצטרך להיות משולם ללא משפט, אלא אם יבקש האדם להישפט.

נוסף על כך, המפקחים יוכלו להשית גם קנס מצטבר, בגין משך הזמן בו נהנה העבריין מהבנייה הבלתי חוקית.

תזכיר החוק עושה סדר גם בעבירות תכנון ובניה חמורות יותר - וקובע מתי המענה אליהן יהיה באפיק הפלילי בבית המשפט.

במסגרת האפיק הפלילי, תוחמר הענישה המקסימלית לשלוש שנות מאסר במקום שנתיים הנהוגות כיום. כמו כן יפשט תזכיר החוק את האפשרות לתת צו הריסה מנהלי ועל פי ניתן לדחות את ביצועו עד חצי שנה בלבד - ורק אם קיימת תכנית שמכוחה ניתן לתת לבנייה החדשה היתר.

התזכיר גם יסדיר את היחסים בין רשויות האכיפה המקומיות לרשויות האכיפה מטעם המדינה ויאפשר, בין היתר, ליטול סמכויות מוועדות מקומיות לתכנון ובניה - ככל שהיא לא עושה את עבודתה.

שר האוצר משה כחלון אמר כי "הפרות של חוקי התכנון והבנייה פוגעות בציבור, באיכות החיים שלו ומהוות מטרד עבור אזרחים חפים מפשע. הפרות בתחום התכנון והבנייה לא נאכפו בשנים האחרונות בעיקר בגלל מחסור באמצעי אכיפה יעילים. החוק שאנחנו מביאים היום יעניק לגורמי האכיפה את הכלים הדרושים לביצוע עבודתם".

שרת המשפטים איילת שקד הוסיפה, "אכיפת עבירות התכנון והבנייה היא חלק מהפעלת שלטון החוק בקרב בריינים שעד היום עשו דין לעצמם וניסו לעשות צחוק מהחוק. אין סיבה להיגרר לבתי משפט כשניתן להטיל ענישה מרתיעה מחוץ לכתלי בית המשפט. כך, ההרתעה תגדל והעומס על בתי המשפט יפחת".