תוקף. הרב אמסלם
תוקף. הרב אמסלםניסים לב

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס הרב חיים אמסלם, ראש תנועת 'עם שלם' למתקפה הבוטה של גידי אורשר כלפי יוצאי עדות המזרח, אמונותיהם ותפיסותיהם.

לדבריו ההסבר הפשוט שלו למתקפה של אורשר המצטרפת לביטויים קשים נוספים שהטיחו אישים מעולם התרבות ביהדות המזרח היא דווקא "התחזקותם ונוכחותם של אלה שהיו מתחת לשטיח, הספרדים ועדות המזרח.

''פתאום מדברים על השקפת יהדות המזרח, על ציונות יהדות המזרח, פתאום ישנה ועדת ביטון וכל אלה שחשבו שההשכלה הקדמה והתרבות היא נחלתם הבלעדית מול המזרח המפגר רואים שמשהו בורח להם מבין הידיים, ומכאן השנאה המתפרצת".

להערכתו של הרב אמסלם התבטאויותיהם של גרבוז, אורשר ואחרים מבטאת הלך רוח שקיים בחברה הישראלית. "הם לא היחידים. הם אולי אומרים בקול רם מה שאחרים חושבים, אבל הגיע הזמן להרים ראש ודגל ולומר את האמת הפשוטה, והיא שעגלתנו מלאה מול עגלתכם הריקה השדופה העלובה שכל תרבותה היא הבל וריק".

על 'השוואת העגלות' אומר הרב אמסלם: "אתמול הוזמנתי לגבעת שמואל לתת הרצאה מסכמת על משנתו הציונית תרבותו והשקפתו של הרב יוסף משאש, כמייצג תרבות מרוקו וצפון אפריקה. הזכרתי שם אנשי שירה ופואטיקה מכל הקשת ושאלתי מי שמע על הרב יצחק מראלי, הרב צרור, הרב דוד ברדה ועוד רבים שכתבו שירה ברמה הגבוהה ביותר, במשקלים, ביתדות, בתנועות וכללי דקדוק ולא שירה עלובה שאין בה לא דעת ולא תבונה לא חרוז ולא משקל וכולה הבלים.

''והם מנפנפים כאילו אנחנו צריכים ללמוד מהם. יערב למי שאוהב את אותה תרבות. הם מקבלים די והותר אבל שלא יתנשאו עלינו וינסו לחנך אותנו".

גידי אורשר
גידי אורשרצילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90

לטעמו של הרב אמסלם "יש השכחה מכוונת של תרבות ארצות המזרח וצפון אפריקה", ואת הביקורת על ההשכחה הזו הוא מפנה ישירות לעבר מפלגת ש"ס, מפלגתו שלו לשעבר: "ברור שעם עלייתה של הליטאיות הספרדית החדשה, שהשכיחה גם לספרדים את תרבותם והלבישה עליהם לבוש חדש, אז ממילא הדקדוק אינו חשוב כי בעולם הליטאי דקדוק הוא כלום.

"כך גם הכתיבה היוצרת ותחביר וכתב והשכלה ומתמטיקה וכו' הכל נהיה שולי, וכך מה שניבט בעיני החברה הישראלית הוא שפניה של הספרדיות כפניה של המפלגה הספרדית הקיצונית המתבדלת שעוטה על עצמה לבוש לא לה, והמראה הזה לא סימפטי בעיני החברה הישראלית, וגם בעיני הוא לא סימפטי".

"אם אחרי ארבעים שנות קיומה נסוגונו אחורה ובמקום לשמוע שמות של רבנים שהשם הנלווה שלהם הוא 'רב-דוקטור' ורב-חוקר ומדען ומשכיל ומשורר, הפכנו לחברה נחשלת שנשענת אחורה", אומר הרב אמסלם, וכשהוא נשאל אודות יחסו לוועדת ביטון המגיעה לכאורה מהמעוז הפוליטי של תנועת המזרחי, הוא מברך ומציין כי גם אינו שלם על כל החלטותיה של הוועדה הרי שהוא בראש ובראשונה "מברך על עצם הקמתה של הוועדה הזו.

''עצם הדבר שיש מי שמבין שנעשה כאן עוול גדול והגיע עת התיקון, זה דבר מבורך ונכון. אני רוצה לברך את בנט שעשה דבר יפה מאוד. כל הגרבוז'ים עולים על בריקדות כי הם מרגישים שזולגת להם המדינה מבין האצבעות. הם מרגישים שמשהו זז פה אבל לא צריך להתרגש, אלא להיפך, הגיעה העת להרים את נס הדגל ולומר להם 'מי שמכם להיות המנהיגים והמכתיבים של חברה שלמה את צורת חייה?'".

בהמשך הדברים מסרב הרב אמסלם לקבל את הגישה האומרת שיש להתעלם מתופעות כגידי אורשר ויאיר גרבוז, מאחר ואינם אלא פרשנים או אמנים אך לא מנהיגים של ממש. לטעמו "זו לא הגישה הנכונה, כי התקשורת נשלטת בידי אנשים בעלי אוריינטציה מסוימת. כפי שהציבור שלנו מתקומם נגד אמירות אנטי ארץ ישראל ואנטי התיישבות כך יש להתקומם נגד אמירות כאלה ולא לזלזל בהם.

''הם יושבים על השיבר ושוטפים מוח של ציבורים שלמים, ולכן חייבים לעמוד בפרץ. הגישה של 'מה אכפת לי' אינה נכונה, ולכן רואים יותר ויותר מציבור נאמני ארץ ישראל, אנשי הכיפות הסרוגות, משתדלים להגיע לעמדות בתקשורת כי שם אתה משפיע".

ואם מבקשים למצוא צד חיובי במתקפת אורשר הרי שמדובר בעצם ההוכחה לכך שמשהו מתעורר. "הצד החיובי שבדבר הוא שלא סתם הם מתעוררים ושנאתם הבלתי נשלטת מתפרצת. הם מבינים שקורה משהו וטוב שהוא קורה והוא רק בהתחלה כי אנחנו צריכים לטפל בעוולות של שנים רבות.

''יש כאן ציבור שלם שנמצא בפינות מסוימות ועלינו החובה לתקן, לזקוף את גוום וללמד אותם את תרבותם שלהם ולומר להם שלא יחשבו שהתרבות נמצאת רק בתל אביב הצפונבונית אלא היא נמצא במחוזותינו, בשורשנו, באבותינו וברבותינו".

לקראת תום הדברים התייחס הרב אמסלם גם לשריקות הבוז המוטחות בשרה רגב מכיוונם של קובעי הטון בתרבות הישראלית: "רגב חוטפת כי היא נמצאת בפרונט כמייצגת גם את הגישה הימנית, זו שאינה משתפפת, שזוקפת קומה של ארץ ישראל ועל זה היא משלמת, ולא רק היא משלמת, אלא כל מי שמגלה מעט כוח. היא יושבת על שיבר תקציבי וקשה להם להשלים עם זה. הימים של מפא"י חלפו".