בנט מקבל את ההמלצות
בנט מקבל את ההמלצותצילום: דניאל בראון

יו"ר "ועדת ביטון", המשורר וחתן פרס ישראל לספרות, ארז ביטון, מגיש היום (חמישי) את המלצות הוועדה לשר החינוך נפתלי בנט.

כזכור, השר בנט הקים את הועדה לפני כארבעה חודשים במטרה לבחון את העמקת שילובם של תכנים אודות יהדות ספרד והמזרח בתכני הלימודים של המערכת החינוך בישראל.

הדו"ח עוסק בשבעה נושאים מרכזיים שנידונו בשבע תתי ועדות. הנושאים הם: ספרות, היסטוריה, הגות, אקדמיה ומחקר, העשרה, חקר ופיוט ועמוד האש.

"עמוד האש המזרחי" - הוועדה פעלה להוספת פרקים ייחודיים בסדרת ההיסטוריה "עמוד האש". הוועדה תפעל להפקות נוספות שיאפשרו לחשוף את העושר התרבותי רוחני הגותי היסטורי בתחום.

חקר ופיוט - הוועדה בשיתוף המפמ"רים מיפתה את הנושאים בהם מגישים חלופות בהערכה בהקשר ליהדות המזרח וספרד והציעה נושאים לעבודת שורשים ולהערכה חלופית בנושא.

הגות - הוועדה עסקה ביצירה הרוחנית-הגותית של יהדות ארצות האסלאם בעת החדשה ובדרכים להנגשתה ולשילובה במערכת החינוך. הוועדה עסקה בסוגיות כמו: החיים בעולם מודרני, החיבור למדינה, ציונות ויהדות, יחסי יהודים ערבים, יחס אל המסורת, סוגיות חברתיות ועוד.

הוועדה ממליצה גם על ארגון טיולים של בני נוער בארצות הבלקן, ספרד ומרוקו במסגרת סיורי שורשים והכרת המורשת - היהודית בארצות אלה.

המלצה נוספת היא הקמת מוזיאונים ייחודיים לקהילות השונות כדוגמת בית מורשת יהדות בבל ויהדות לוב והנצחת דמויות משמעותיות מתרבות יהודי ספרד והמזרח במוסדות שונים ועידוד וחיזוק הקשרים עם ארגונים של יהודי התפוצות בהסברת מצבם של יהודי המזרח בארץ שנאלצו לעזוב את בתיהם בארצות האסלאם.

"אחרי 68 שנים, אנחנו מתקנים עוול היסטורי", הכריז בנט. ''תלמידי ישראל ילמדו את כל הסיפור הציוני היהודי, שבו גם המורשת העשירה של יהדות ספרד והמזרח. אני מתרגש עד עמקי נשמתי מכך שהסיפורים המדהימים שלא היו חלק ממערכת החינוך שלנו, יילמדו בבתי הספר. אדאג שכל תלמידה ותלמיד ילמדו את מורשתם, את ההיסטוריה של משפחתם, ויהיו גאים בזה.

''אני, נפתלי בנט, גדלתי בבית אשכנזי, בבית הספר לא נחשפתי לתרבות המופלאה, לא נחשפתי לתרומה האדירה של יהדות ספרד והמזרח למדינה שלנו, לעם שלנו. יהדות, בה אהבת ישראל היא עצמה מצווה אשר עולה בחשיבותה על מצוות רבות אחרות. אני מבקש לעשות תיקון, לשנות. לא רק בשביל בני עדות המזרח, אלא גם בשביל ילדיי שלי''.

שר החינוך הוסיף, ''אני רוצה ומבקש שהם יגדלו על סיפור ישראלי שלם, שהם יתחנכו גם ברוח סיפור העם היהודי כולו. נלמד את ילדנו על יישוב הנגב, לצד לימוד 11 הנקודות (הישובים) שהוקמו בנגב, על המעברות ועל עיירות הפיתוח. את סיפורי הגבורה של האימהות, היציאה מן החומות, ואת אבות הציונות שבאו מאירופה ומתוניסיה. נספר את הסיפור של כל עם ישראל, של כל קהילותיו, של כל אלה שהביאו אותנו למדינה מופלאה כפי שיש לנו כיום".

ארז ביטון אמר, "אני נרגש לפתוח לתלמידים שלנו צוהר ליופי שלא פגשו עד כה. הוועדה להעצמת יהדות ספרד והמזרח בתכניות הלימודים פתחה בפני הרפתקה בלתי משוערת של מפגש מרגש עם 17 קהילות שקולותיהם מושתקים בהוויה הישראלית, קהילות שמתחננות על נפשן לקבל ביטוי זהותי במערכת החינוך''.

לדבריו דו"ח ההמלצות הוא הצהרת לגיטימציה לזהות מזרחית לגיטימית, מבלי להקטין כהוא זה מהמצוי בחברה הישראלית כיום. ''השר בנט נותן משמעות היסטורית של עצם הקמת הועדה, זו פעם ראשונה מאז קום המדינה שנפתחה הזדמנות כזו שהיא מרוממת נפש''.

ועדת ביטון להעצמת מורשת יהדות ספרד והמזרח במערכת החינוך הושקה לפני כ- 4 חודשים, ותפקידה היה לבחון בכל שלבי הגיל, את העמקת שילובם של תכנים אודות חייהם של קהילות יהדות המזרח וספרד, מתוך רצון לחשוף את תלמידי ישראל לעושר התרבותי, החברתי וההיסטורי של קהילות אלו.

"ועדת ביטון" כללה תתי ועדות, כאשר כל תת ועדה מיפתה את הנושאים הקיימים בתחום, בחנה אותם והציעה כיצד להעמיקם ולהרחיבם על פי הנדרש.

חברי ועדת ביטון היו ארז ביטון (יו"ר), ד"ר אושרה אלפסי, ד"ר יגאל בן שלו, גב' דינה דרורי, מר שלמה ונטורה, ד"ר יהודה מימרן, פרופ' אהרן ממן, פרופ' הרב משה עמר, פרופ' חיים סעדון, ד"ר תמר עילם גינדי, פרופ' חביבה פדיה, גב' זהבה שמש.