ארדואן
ארדואןצילום: רויטרס

שופטי בג"ץ סלים ג'ובראן, ניל הנדל ואורי שהם, דחו היום (חמישי) את העתירות שהוגשו נגד הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה.

בין העותרים - בני משפחות שכולות ופעילי ימין מארגון "עוצמה יהודית", שטענו כי ההסכם פוגע פגיעה אנושה בשלטון החוק ולמעשה במעמדה הדמוקרטי של מדינת ישראל.

''לא יכול להיות כי מי שביקש לפגוע ולרצוח (או קרובי משפחתו) מוצא עצמו מקבל 'פיצוי' בגין אותם מעשי עבירה''. לטענת העותרים, שרי הקבינט המדיני-ביטחוני אינם מוסמכים לחתום על הסכם ''החותר תחת הערכים הדמוקרטים של מדינת ישראל והופך את שלטון החוק של ישראל ואת הוראות חוק סדר הדין הפלילי בבחינת אות מתה''.

עוד טענו העותרים כי שרי הקבינט ''התעלמו מפעולתם האלימה של הטרוריסטים, מהעובדה כי הצטיידו באלות, סכינים, מוטות ברזל בקבוקי תבערה, וכי במהלך ההשתלטות על הספינה, הם פגעו בחיילי צה"ל בצורה מאסיבית, גרמו לנפגעים ואף ביקשו לעשות לינץ' באחד החיילים תוך השלכתו מהסיפון''.

"ההסכם שנחתם לוקה בחוסר סבירות קיצוני תוך הפעלת שיקולים זרים מבלי להתחשב בחוקי המדינה, באזרחי ישראל, ובגל מעשי הטרור הצפוי לפקוד אותנו רק בשל אותה כניעה והתרפסות", נכתב בעתירה לבג"ץ.

השופט סלים ג'ובראן כתב בפסק הדין, בין היתר, כי ''המדינה, משיקוליה המדינתיים והביטחוניים, בחרה להיענות לדרישתה של טורקיה לשלם לה סכום מסוים בתמורה לסיום סופי ומוחלט של תקרית המרמרה, מבלי שהדבר יהווה הכרה באחריות כלשהי.

"אינני סבור כי ניתן לומר שהחלטה זו בלתי חוקית או בלתי סבירה, אף אם סכומים אלו יועברו בסופו של יום למשפחותיהם של אלו אשר נהרגו בעת שניסו לפגוע בחיילי צה"ל. ההחלטה לבכר את שיקום מערכת היחסים עם טורקיה, על פני העמדה העקרונית המתנגדת לפיצוי ההרוגים בתקרית המרמרה, היא החלטה המצויה במובהק בגדר סמכותה של המדינה לנהל את ענייניה המדיניים ואת מדיניות החוץ שלה", כתב.

ב"עוצמה יהודית" הגיבו לדחיית העתירות, ''כאשר שופטי בג''ץ רוצים הם מתערבים גם בהחלטות ממשלה כמו גם חוקי הכנסת.

''רק לאחרונה בהסכם הגז התערב בג''ץ במתווה, חרף עמדת הממשלה. לצערנו היה צפוי שהעתירה תידחה והתחושה הקשה שלנו היא שבג''ץ מאשר החלטת ממשלה שנותנת רוח גבית לטרור", הוסיפו.