ריבלין ורעייתו בחנוכת האנדרטה
ריבלין ורעייתו בחנוכת האנדרטהצילום: חיים צח, לע"מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, חנך היום (חמישי) את האנדרטה להנצחת הצלת יהודי בולגריה בידי העם הבולגרי במלחמת העולם השנייה.

את הטקס כיבד בנוכחותו נשיא בולגריה, רוסן פלבנלייב, ובמהלכו הסירו הנשיאים את הלוט מעל האנדרטה. לאחר מכן נשאו דברים נשיא המדינה, נשיא בולגריה וראש הקהילה היהודית בבולגריה, אלכסנדר אוסקר.

האנדרטה תוכננה על ידי האדריכל יצחק ליפוביצקי ובהמשך עתידה להיחנך אנדרטה תאומה בתל אביב, עיר תאומה לסופיה.

''במקום שאין אנשים, השתדל להיות איש'', פתח הנשיא את דבריו בציטוט ממסכת אבות והדגיש את עוצמת המעשה של העם הבולגרי עבור יהודי בולגריה.

״העם היהודי היה בודד, מבודד ומופקר- בימי האופל של השואה. היו אלה ימי השפל הגדולים ביותר בהיסטוריה היהודית, נקודת האימה של האנושות כולה. אנו לא נשכח לעולם אותם מעטים שהיו 'פרשים בודדים' בערבות השנאה והחושך. אלה אשר לא עמדו מנגד אלא הושיטו יד מתוך מוסריות, אנושיות ואומץ לב נדיר''.

ריבלין הדגיש כי לבני העם הבולגרי שמור מקום של כבוד בהיסטוריה היהודית, לאחר שסייעו להצלת מרבית יהודי בולגריה ממכונת ההשמדה הנאצית.

"האנדרטה הזו מעלה על נס את סיפורם של המצילים בעודה מבכה את השמדתם של הקורבנות״, המשיך הנשיא את דבריו, "היא מסמלת את ניצחון הרוח על הרוע. היא מנציחה את אהבת האדם שגברה על חילול כבוד האדם ויכלה לו. היא מנציחה את סיפורה יוצא הדופן של בולגריה שממשלתה כרתה ברית עם הרייך השלישי אך עמה נאבק בכול כוחו- כדי למנוע את השמדת היהודים.

"מכובדי, בני העם הבולגרי", הוסיף ריבלין ופנה אל הנוכחים, ''בשמי, בשם מדינת ישראל ובשם העם היהודי- אני אומר לכם תודה".

בהמשך נפגש הנשיא ריבלין עם נציגי הקהילה היהודית הבולגרית בבית הכנסת הגדול בסופיה. הנשיא התקבל על ידי נציגי הקהילה בהתרגשות רבה ובמחיאות כפיים והודה להם על קבלת הפנים החמה.

"זוהי קהילה מפוארת עם היסטוריה ארוכה שתחילתה, יש הטוענים, כבר במאה ה-2 לספירה", אמר הנשיא והוסיף "קהילה עם תרבות עשירה, מסורת עמוקה של עדות שונות ומגוונות. במובן מסוים יש כאן קבוץ גלויות. ולכבוד הוא לי להיות אורח בביתכם".

בטרם עזב את המפגש הוסיף ריבלין, ״אני מבטיח כי גם עבורכם יש תמיד עוד בית, אם תרצו, במדינת ישראל''.