ברק אובמה
ברק אובמהReuters

נראה שלמחלקת המדינה של ארה"ב יש טקסט מוכן לגינויי פיגועים ברחבי העולם - אך כאשר הקורבנות הם ישראלים, הדפוס משתנה, לרעת ישראל.

כך מצא ארגון "ציוני אמריקה" (ZOA) שחקר את הגינויים והתנחומים הרשמיים של מחלקת המדינה לאחר פיגועי טרור במהלך השנה האחרונה.

ישראל הוכתה בשתי התקפות טרור קטלניות בידי מרצחים פלשתינים במהלך השבוע האחרון; רק על אחת מהן הגיבה מחלקת המדינה עם הודעת גינוי ותנחומים. הגינוי שכן הגיע, לאחר רציחתה של הלל יפה אריאל במיטתה בקריית ארבע, לא הזכירה את זהותו של הרוצח - ערבי פלסטיני - וגם לא כי הילדה שנרצחה הייתה ישראלית.

סגנון זה של הודעה עומד בניגוד גמור לדפוס הרגיל בארה"ב לגבי פיגועים במדינות אחרות. בדרך כלל ההודעה מציינת את הלאום גם של הקרבנות וגם של המבצעים, ומביעה תמיכה למדינה או לאומה שנפגעה, ולפעמים גם לגופים רשמיים אחרים.

יתר על כן, ה-ZOA מצא שפעמים רבות ארה"ב מוציאה הודעות תנחומים על רצח יהודים ישראלים בידי פלסטינים, הכוללות רמזים ברורים לכך שישראל אשמה לפחות חלקית במצב הקשה.

למשל, לפני שלושה חודשים, כאשר נרצח תייר אמריקאי ע"י דוקר ערבי ביפו, מחלקת המדינה הוציאה הודעת תנחומים שבה היא דרשה מ"כל הצדדים לנקוט בצעדים אקטיביים כדי להפחית מתחים ולהשיב את הרגיעה".

נשיא ה-ZOA מורט קליין תוהה "מדוע מחלקת המדינה של ארצות הברית איננה מצליחה לספק את התמיכה הציבורית לישראל באותה מידה שהיא מספקת תמיכה כזאת באופן שגרתי לאומות אחרות הנלחמים במחבלים איסלאמיים קיצוניים?".

ה-ZOA מצא עוד שברוב המכריע של התקפות טרור פלסטינים-ערבים על יהודים ישראלים ואמריקאים, מחלקת המדינה "איננה מוציאה ביטויי תנחומים בכלל".

בחמישה מקרים בישראל בזמן האחרון, מחלקת המדינה לא ציינה כלל כי הפיגועים בוצעו על ידי מחבלים פלסטינים. מצד שני, הודעות מצידה של ארה"ב לאחר פיגועים בארצות אחרות בדרך כלל כן מזהות את השתייכותם של המבצעים, כגון ב-19 באפריל, וב-11 וב-7 בינואר השנה.

בנוסף, מחלקת המדינה פעמים רבות מציינת את זהותם הלאומית של קורבנות הפיגועים ומביעה תמיכה והזדהות עם המדינה שנפגעה. לגבי פיגועים פלסטיניים בישראל, המצב הוא כמעט הפוך.