סרט שהוא גם סטארט-אפ

"סיפורי מעשיות של רבי נחמן" מפיח חיים ברעיונות תורניים עמוקים וחשובים שניתן לדון בהם בכיתה או בבית.

ברוך גורדון , ג' בתמוז תשע"ו

מתוך 'סיפורי מעשיות של רבי נחמן'
מתוך 'סיפורי מעשיות של רבי נחמן'
צילום: הפקת הסרט

ישראל הפכה לידועה כמדינת ה"סטארט-אפ" בזכות רשימה ארוכה של חידושי הייטק שהוסיפה לעולם.

עכשיו יש חידוש חדש. בתחום אחר, אבל לא פחות חשוב. לא זאת בלבד שהסרט "סיפורי מעשיות של רבי נחמן" הוא סרט רב-קסם בזכות עצמו, הוא גם מהווה חידוש גדול לעולם החינוך היהודי.

הסרט מפיח חיים ברעיונות תורניים עמוקים וחשובים שניתן לדון בהם בכיתה או בבית, באופן כזה שרש"י מעולם לא חלם עליו.

הסרט החלוצי הזה פותח סוג חדש של קולנוער – סרטים תורניים. עכשיו, כאשר הDVD ניתן להשגה, הוא יכול לשמש ככלי למידה בבתי הספר ובכל ספריה יהודית.

הבמאי צבי פישמן אמר שבדיוק למטרה זו הוא יצר את הסרט. "זה אינו סוד שעיניהם של כולם דבוקות למסכים היום", אומר פישמן, "זה יכול להיות מסך טלוויזיה, מסך קולנוע או מסך מחשב או מכשיר חכם, העולם מכור! כיום, בהרבה כיתות לימוד משתמשים ב'מסך חכם' כדי לדבר עם התלמידים בשפה שהם מבינים. אנחנו רצינו לעשות סרט משעשע שגם מלא במסרים תורניים. בלי הרצאות ובלי להכות על הראש הצופה. למטרה זו בחרנו בסיפוריו של רבי נחמן. אלו משלים נפלאים ופנטסטיים עם נסיכים מלכים ושדים, כשבתוכן טמונים אוצרות של מסרי תורה".

פישמן החליט לצלם ארבעה סיפורים במקום סיפור אחד ארוך, בכדי שמורים יוכלו להקרין כל סיפור בנפרד, על מנת לאפשר זמן נוסף לדון על משמעות הסרט והמסרים שמדברים לימינו.

'סיפורי מעשיות של רבי נחמן'
צילום: הפקת הסרט

שחקן עם זקן אמיתי

הרב דניאל דיין, שמוכר לנו מהסרט "אושפיזין" כרבו של משה בלנגה (שולי רנד) משחק בסרט. דניאל יהודי ירא שמיים עם זקן ארוך (כן, בסרט זה הזקן שלו ממש ולא זקן מלאכותי) גר כיום בצפת. אבל לפני 35 שנים הוא ופישמן גרו יחד בהוליווד כאשר הם ניסו לשחק אותה בגדול בעיר הסרטים.

"אדם הרגיל בלימוד תורה ובקיום מצוות עלול להגיע למצב הדומה לשינה אם הוא מקיים את המצוות באופן מכני וללא שמחה וחיות", הוא אומר. "סיפורים יכולים לחדור עמוק לליבם של בני האדם ולהשפיע עליהם לא רק בפן השכלי, כמו לימוד הגמרא, אלא גם ובעיקר בפן הרגשי. לסיפורים יש כוח להוביל את האדם לגילויים חדים ובלתי צפויים, פעמים רבות ברמה עמוקה יותר מחקירה שכלית בלבד".

בכדי לעזור למורים והורים ולצופי הסרט להעריך את המסרים העמוקים בסיפורים, פישמן הוסיף "מדריך להוראה" הכלול ב-DVD. המדריך מסביר את המשלים של רבי נחמן ומציע נקודות לדיון על מנת לעזור לצופים ולתלמידים לגלות את התוכן הטמון בסיפורים.

'סיפורי מעשיות של רבי נחמן'
צילום: הפקת הסרט

לכל אדם יש אוצר

לדוגמה, המדריך מבאר את הסיפור המפורסם "האוצר מתחת לגשר":

"מסר יסודי שנאמר בפירוש בסוף סיפור זה הוא שלכל אחד יש אוצר בתוכו. על פי רבי נחמן האוצר הזה הוא הנשמה היהודית והקשר הנצחי שלנו לה' ולתורתו. אלא שיש אנשים שאינם מודעים לאוצר הזה, או שאף פעם לא למדו להכירו, ולפעמים המסעות שלהם בשדות זרים והשפעתם של אמונות ודעות זרות, גורמים להם לשכוח את האוצר היהודי המיוחד בתוכם. התופעה הזו נכונה ליחידים וגם לעם ישראל כולו.

"לאחר הגלות הארוכה שבה היינו במסע נדודים בארצות זרות, דרך הבנתנו מי אנחנו כאומה הפכה להיות מבולבלת ומטושטשת. היום עם ישראל מגלה מחדש מי אנחנו ומה תפקידנו האמיתי. ובמבט אוניברסלי יותר, לכל אדם יש אוצר בתוכו. יש אנשים שמלאים בגמילות חסדים, אחרים יצירתיים מאוד, אחרים מצטיינים בספורט, ויש אנשים ששכלם מאוד אינטליגנטי. יש אנשים שיש להם אוצרות פנימיים של נתינה, ויש שיש בהם אוצרות של הקשבה לזולת ויכולת להיות חבר נאמן"...

לאחר ההסברים והביאורים של הסיפורים "החכם והתם", "האינדיק", "מעשה מביטחון", ו"אוצר מתחת לגשר", המדריך מביא רשימת שאלות כדי לגרום לצופה או לתלמיד להיכנס בעובי הקורה. הנה כמה דוגמאות מ"האוצר":

  • מה מסמל האוצר בסיפור של רבי נחמן?
  • מה החשיבות בכך שהאיכר מוצא בסוף את האוצר בביתו ולא במקום אחר?
  • יש סוגים רבים של אוצרות ששייכים לאנשים. תזכירו שמות של כמה.
  • לאומה יש גם אוצרות לאומיים. לדוגמא יש ארצות עשירות בנפט או בזהב ויש ארצות שיש בהן הרבה חיות כמו באפריקה. מה הם אוצרותיו של עם ישראל?
  • בתוך הסיפור מהו תפקידו של השוטר?
  • האם בחייכם האישיים היו אנשים שעזרו לכם לגלות דברים חדשים על החיים וללמוד יותר על עצמכם? תנו דוגמאות.

צפיתי בסרט בהקרנה בבית אל ונהניתי מאוד מהצילום היפה והמשחק המקצועי. במיוחד מהמשחק הנהדר של יהודה ברקן.