עמונה
עמונהצילום: מטה הסברה עמונה

יו"ר מטה המאבק ביישוב עמונה, עו"ד אביחי בוארון, מספר לערוץ 7 על מחאת התושבים ודרישתם החד משמעית משרת המשפטים איילת שקד ושר הביטחון אביגדור ליברמן: להתאמץ ו"לדפוק על השולחן" כדי להסדיר את עמונה ולמנוע את הריסתו.

כזכור, פסק דין חלוט של בג"ץ קבע כי עמונה נבנה על אדמות פרטיות, ועל אף שאין פלסטינים שדורשים את הקרקע, היישוב צריך להיהרס עד ה-26 בדצמבר 2016.

חמישים המשפחות שמתגוררות בעמונה לא מוכנות לשמוע על פיצויים או קרקע חלופית, ובמאבק לשמירה על הבית הן מתכוונות להילחם עד הרגע האחרון.

בעוד כחמישה חודשים יגיע התאריך הגורלי, עד אז תצטרך המדינה להסדיר את היישוב או להרוס אותו. ישנה תחושה שמקבלי ההחלטות בוחרים באפשרות השנייה. לא כך?

"להפך", משיב בוארון. ''בכל שבוע שעובר אנחנו מקבלים עוד ועוד תמיכה מצד שרי ממשלת ישראל שיוצאים באמירות נחרצות וברורות שלא יהיה פינוי''.

''זה התחיל באמירתו החד משמעית של שר התיירות יריב לוין - 'הממשלה לא תשרוד את פינוי עמונה', ואליו הצטרפו השרים נפתלי בנט, ישראל כץ, חיים כץ, אורי אריאל, גילה גמליאל, אופיר אקוניס ויובל שטייניץ. אנחנו מרגישים שהמגמה התהפכה''.

"שנית עמונה לא תיפול"חזקי ברוך

יש פסק דין של בג"ץ, אז עם כל הכבוד לשרים - מה הם יכולים לעשות כדי למנוע את ההרס?

"יש פה שאלה של רצון ומוטיבציה. אם רוב מוחלט של שרי הממשלה מתנגדים לפינוי והמוטיבציה שלהם גבוהה, זה דבר שהוא מחולל שינויים. גם כשראש הממשלה מבטיח לעשות הכל כדי שלא יהיה פינוי, זה דבר שמחייב. אנחנו צריכים לעמוד מאחוריהם''.

מה אתה מצפה מהם לעשות?

"אנחנו יודעים לומר שגם שרת המשפטים איילת שקד וגם שר הביטחון אביגדור ליברמן עושים הרבה כדי שלא יהיה פינוי, יחד עם זאת העיניים שלנו נשואות אליהם. שהם ייצרו את הפתרון. מבחינתנו אף שר, בטח שלא הם, יכולים להסיר מעצמו את האחריות".

אבל בשורה התחתונה, איזה פתרון שקד וליברמן יכולים להמציא?

"לדוגמא, יש הצעת חוק של ח''כ מיקי זוהר שדוחה ביצוע הריסות בשבע שנים, יש פתרון של ח"כ שולי מועלם להסדרת כלל הבנייה הבלתי חוקית ביהודה ושומרון ויש פתרון הסדרה פרטני ליישוב עמונה. לא באנו הנה כגנבים בלילה אלא בסיוע של משרד הביטחון ומשרד השיכון ואנו מצפים מהמדינה להתערב''.

פתרון נוסף אותו מציג בוארון הוא שימוש בחוק ''נכסי נפקדים'' שנחקק בשנת 1950 ומקנה למדינת ישראל את נכסיהם של מי שעזבו אותה לשטחיהן של מדינות עוינות במהלך מלחמת העצמאות.

''מבחינתנו יכול להיות כל פיתרון אחר אבל אם שרי הממשלה מחויבים לבוחרים שלהם ומחויבים לתושבי עמונה ולציבור כולו, אין לנו ספק שייוולד פתרון''.

אביחי בוארון
אביחי בוארוןצילום: יח"צ

בוארון מביע זעם על הדיווח השבוע בערוץ 10, ולפיו בישיבה שעסקה בנושא עמונה, השלימו ליברמן ושקד עם העובדה שבתי היישוב ייהרסו. ''אנחנו מצפים שיצאו בהכחשה מוחלטת כאילו שהשלימו עם הפינוי", הוא אומר.

אולי שכחתם מי מקבל את ההחלטות ואתם מפנים את האש לכיוון הלא נכון? קוראים לו בנימין נתניהו ורק החלטה שלו יכולה לאחד את הקואליציה סביב הסדרת היישוב.

''גם לשקד וגם לליברמן יש יכולת מוחלטת להשפיע על סדר היום. אם הם יהיו נחרצים וראש הממשלה ידע שהם נחרצים, היישוב עמונה לא יפונה. אם בנימין נתניהו ירגיש שהקואליציה רועדת לו אז הוא לא יפנה את היישוב''.

''ראש הממשלה מושפע מאחרון הח"כים בליכוד עד שרי המשפטים והביטחון. אם היישוב ייהרס יהיה זה אסון אלקטורלי על מפלגת הבית היהודי''.

אז למה הקמתם מאהל מחאה מול בית ראש הממשלה אם לטענתך האחריות על עמונה מוטלת על כתפי שקד וליברמן?

"מי שעומד בראש הפירמידה הוא ראש הממשלה ויחד עם זאת, שרת המשפטים איילת שקד ושר הביטחון איווט ליברמן עומדים בראשי המשרדים שהאירוע הזה נמצא על שולחנם''.

"המחאה היא מול ראש הממשלה, נעשים מאמצים על ידי שרת המשפטים ושר הביטחון אבל שניהם צריכים לדעת שצריך לעשות הכל להתאמץ ולהזיע כדי לייצר את הפתרון הזה. עיני כל הציבור נשואות אליהם".

עמונה
עמונהצילום: גידי שרון

תושבי עמונה נחרצים בהחלטתם שלא לקיים משא ומתן על הקמת יישוב חדש עבורם ולא מוכנים לשמוע על פיצויים. "אנחנו לא רוצים מלחמה על בג"ץ, כולנו אנשי חוק ויחד עם זאת אפשר להשאיר את היישוב הזה במקומו ואיילת שקד צריכה להכריז על זה מלחמה''.

"שרת המשפטים יחד עם ליברמן וראש הממשלה צריכים להוביל להסדרת עמונה. בסופו של דבר הטיפול בנושא הזה נמצא בסמכות המשרדים של שקד וליברמן''.

אם היישוב לא יוסדר, כיצד תיראה המחאה?

''אנחנו כל הזמן עושים הערכות מצב, התמיכה הציבורית הולכת וגדלה וניאבק אם ייכפה עלינו מאבק. אם המדינה תבחר להתפוצץ עלינו, נהיה שם ונהיה חזקים. אנחנו לא אנשים של אלימות אבל כן יידרש מאמץ רב כדי לפנות אותנו ועוד עשרים אלף איש שיגיעו לעמונה כדי למחות על הפינוי''.

"מדינת ישראל תוכל להתמודד עם כל כוח שיעמוד מולה אבל עדיין נעשה כל שביכולתנו כדי להביא אלפים רבים שתומכים בנו. אנחנו מאמינים שכל אוהבי ההתיישבות בארץ ישראל יבואו ויעמדו לצידנו ביום הזה שאנחנו מייחלים ומתפללים שלא נגיע אליו".

"כסף לא מעניין אותנו, קרקעות לא מעניינות אותנו. לא יהיה דיון על פינוי פיצוי. אם נצטרך לגור ברחוב כמה ימים לאחר הפינוי, נגור ברחוב. אולי בגן הוורדים".

מלשכת שרת המשפטים נמסר בתגובה: "שרת המשפטים פועלת למען עמונה ובטוחה שיימצא הפתרון המתאים ביותר".