סא"ל יוני נתניהו הי"ד
סא"ל יוני נתניהו הי"דצילום: אלבום משפחתי

'חזון לאומי', המרכז למנהיגות ציונית, קיים אמש (ה'), ערב עיון במלאת 40 שנה למבצע יונתן באנטבה.

יושב ראש המרכז אריאל קלנר אמר כי מבצע יונתן הוא אחד המבצעים האגדיים בתולדות האנושות ובפרט בתולדות העם היהודי.

"זהו אירוע שהרים את קרנו של העם היהודי וזקף את קומתו לא רק בעת שנעשה, אלא גם דורות קדימה. בחוגים מסוימים, במיוחד האקדמיים, יש איזה תחביב של הרס כל מיתוס לאומי שיכול להרים את רוח העם - מבר כוכבא ועד טרומפלדור ועד יוני נתניהו. בחזון לאומי שמנו לעצמנו למטרה לתת אלטרנטיבה אינטלקטואלית ורוח אחרת. אין כמו ציון 40 שנה למבצע יונתן לקדם ערכים אלה" הדגיש.

חבר הוועד המייעץ של 'חזון לאומי' ד"ר עודד סושרד, בירך את האורחים שהגיעו והתייחס להיבט החינוכי של מבצע יונתן. כמומחה בתחום קבלת ההחלטות ותורת המשחקים, ציין את החשיבות הרבה במדיניות השוללת ניהול משא ומתן עם מחבלים, ובמציאת פתרון למשבר שאינו מבוסס על כניעה והתרפסות, "אלא על גבורה, תעוזה ויצירתיות, כפי שנעשה בסופו של דבר במבצע יונתן"

ד"ר עידו נתניהו אמר כי "התיעוד של צה"ל לגבי פעולת סיירת מטכ"ל באנטבה הוא אינו נכון מבחינה עובדתית. לכן פניתי לאנשי הסיירת שהשתתפו במבצע וראיינתי אותם על ההכנות למבצע והמבצע עצמו" .
"אני הייתי הראשון שראיין את הלוחמים. התחלתי במחקר שלי עשר שנים לאחר המבצע, וחמש שנים לאחר מכן, פרסמתי את הספר", ציין.

נתניהו האח טען כי הוא יודע שהיום משתתפי המבצע מהסיירת, רוצים שצה"ל יגנוז את הדו"ח הישן של המבצע ויכתוב דוח חדש, "לשמחתי הלוחמים יצאו לאחרונה, עם ספר עדויות חדש שבו כתבו כל אחד את זיכרונותיו מהמבצע. זה ספר חשוב מאוד, אשר נותן פרטים נכונים על מה שהיה במבצע. יש קורלציה מובהקת בין מה שרובם הגדול של הלוחמים כותבים לבין ספרי. מובן שזה לא יכול להיות אחרת, מכיוון שלצורך המחקר שלי ראיינתי את אותם אנשים שסיפרו לי אותם דברים".

על ייחודיות המבצע אמר נתניהו כי רק עם שמכיר בייחודו כעם, רק עם שהרעיון הלאומי חשוב לו - יכול ומסוגל לעשות מבצע הירואי כמו מבצע יונתן. במענה לשאלה על סוגיית חילופי שבויים אמר, "גם ממשלת רבין יומיים לפני המבצע, כשראתה שאין אופציה צבאית באותו שלב, החליטה להיכנע לתביעות המחבלים. זו דילמה קשה מאוד אם לתת לחטופים למות או להיכנע לתביעות המחבלים. במדינת ישראל, עד היום כשיש אופציה צבאית ריאלית, מנסים לממש אותה. ואכן כשנוצרה אפשרות צבאית בעניין אנטבה, ממשלת רבין ממשה אותה".