ממשלת גרמניה סירבה במשך שנים לשלם כספי פיצויים לאלמנה ניצולת שואה, לאחר שאבדה לה הכתובה מנישואיה עם בעלה ז"ל, ניצול שואה בעצמו.

השבוע, שנים אחרי חיפושים קדחתניים, נמצאה הכתובה והפיצויים אושרו.

הסיפור החל לפני מספר שנים בעת שהאלמנה, בשנות ה-90 לחייה, הגישה בקשת פיצויים לממשלת גרמניה אולם הפקידים סירבו לאשר זאת מאחר ולא הייתה כל הוכחה כי עברה את השואה יחד עם בעלה.

בנוסף, דרשה הממשלה לקבל לידיה הוכחה שהאישה אכן נישאה לבעלה שנפטר אחרי סבל רב.

החיפושים הקדחתניים אחר הכתובה של בני הזוג לא הניבו תוצאות. במסגרת מאמציה, פנתה האישה לפני כחודש לארגון "בנועם" העוסק בשירותי דת ובין היתר מטפל במקרים של בירור יהדות, ואנשי הארגון החלו לנסות לעלות על עקבות הכתובה.

אחרי מסע חיפושים שארך כמה שבועות הצליח אחד מרבני "בנועם" למצוא את הכתובה בבית אחד מקרובי המשפחה ברומניה. עם מציאתה פנתה המשפחה לממשלת גרמניה לקבל את הפיצויים ובימים אלו הגיע האישור המיוחל לקבלת הכסף.

אחד מבני המשפחה סיפר כי "הפרוצדורה הייתה קשה והיינו על סף ייאוש, אולם בסופו של תהליך הצלחנו להשיג את הכתובה והפיצויים שממשלת גרמניה צריכה לשלם יעברו".

"ניצולי השואה גם כך סובלים ובקושי מסיימים את החודש ולכן הפיצויים היו בגדר חובה", הלין אחד מבני המשפחה, "הגיע הזמן שמדינת ישראל תעזור לניצולי השואה מול הרשויות בגרמניה כדי שנמנע את הסבל הבא".