ניסן סלומינסקי
ניסן סלומינסקיצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הצעת חוק חדשה של ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) דורשת כי הרשתות החברתיות ומנועי החיפוש יחדלו מהמעקב אחר המשתמשים בהן, תוך חדירה ופגיעה בפרטיותם.

ההצעה מבקשת להשיב את הפרטיות למשתמשים ברשתות החברתיות, ולהגביל את הפגיעה המתבצעת על ידי מנועי החיפוש והרשתות במשתמשים הרבים בהן.

לאחרונה פורסם כי רשת פייסבוק עוקבת אחרינו באמצעים שונים הכוללים שימוש במיקרופון של מכשירי הטלפונים הניידים, נתונים מה-GPS, ההודעות האישיות, החיפושים השונים ואף התמונות ומידע נוסף מהטלפונים תחת מעקב של הרשת החברתית.

המידע המנותר על ידי הרשת החברתית שערכו אינו מסולא בפז, על פי החשד נמכר למפרסמים שונים וזאת על חשבונם של המשתמשים ברשת. מעבר לזאת הפגיעה נעשית לעיתים קרובות כלל ללא ידיעת המשתמשים השונים.

הצעת החוק מתקנת את העיוות הקיים בחוק הפרטיות, ודורשת שיאפשרו למשתמשים השונים לשמור על פרטיותם ושלא ייאסף וייאגר מידע ללא ידיעת המשתמשים.

הרשתות החברתיות יחויבו בהצגת תקנון פרטיות פרד ובשפה ברורה למשתמשים, בה מפורטים הדרכים בהן הרשתות עוקבות ואוגרת מידע. אך בכל מקרה לא ימנע שימוש ברשתות למי שלא יאשר את תקנון הפרטיות.

"נעשה סוף לרמיסת פרטיותנו לכל המרבה במחיר", הדגיש ח"כ סלומינסקי, "לכל אדם זכות לפרטיות, וגם לפייסבוק אין זכות להפר אותה".