ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, ביקר באתר מחנה ההשמדה אושוויץ וניגב דמעות מעיניו מספר פעמים בעת הביקור.

אל הסיור, שנערך ביום ראשון, הצטרף נייט לייפציגר, אסיר לשעבר באושוויץ שהיגר לקנדה מפולין ב-1948, בגיל 18. המשלחת כללה גם את שרת החוץ הקנדית, סטפאן דיון, ואת הרב אדם שאייר ממונטריאול, סגן נשיא ועד רבני קנדה.

את הקבוצה קיבל פיוטר צ'יווינסקי, מנהל מוזיאון אושוויץ. על פי הדיווח בסוכנות-JTA, טרודו הוא שהתעקש לבקר באושוויץ אחרי שהשתתף בפסגת נאט"ו בוורשה.

חברי המשלחת ראו חלק גדול מהתערוכה במוזיאון, כולל בלוק שבו מוצגים צילומים של הגעת משלוח יהודים מהונגריה. הם גם סיירו בחדר שנקרא "קנדה", שבו מוצג רכוש שנבזז מהקורבנות לאחר שעבר מיון – נעליים, תיקים, משקפיים ומברשות – ואת המבנה שאכסן את תא הגזים והקרמטוריום הראשונים באושוויץ 1.

בחלקו השני של הביקור, טרודו וקבוצתו ביקרו באושוויץ 2 – בירקנאו והלכו לאורך הרמפה ליד מסילת הרכבת, שם ביצעו הנאצים את הסלקציה. הם גם ראו את שרידי תא הגזים והקרמטוריום מס' 3, שם אמרו קדיש.

"היום ראינו את האפשרויות של האכזריות והרוע האנושי. בואו נזכור תמיד את האמת הכואבת הזו לגבי עצמנו", כתב טרודו בספר המוזיאון. "אף פעם אין מספיק סובלנות. על האנושות ללמוד לאהוב את הרבגוניות שלה".

קנדה היא אחת מ-36 מדינות התומכות בקרן אושוויץ בירקנאו, המממנת את תחזוקת השרידים המקוריים של מחנה הריכוז.