מפקדים נאציים
מפקדים נאצייםצילום: פלאש 90

על ממשלת קנדה להחליט אם היא מתכוונת לנסות בפעם הרביעית לגרש איש בן 92 שהודה כי היה חבר בפלוגות המוות של ה-SS הנאצי, האיינזצגרופן.

זאת, לאחר שבית המשפט העליון בקנדה סירב לדון בערעור על החלטת בית משפט נמוך יותר, שפסק שאין ליטול מהאיש את אזרחותו הקנדית.

כנהוג במקרים אלה, לא נמסר כל נימוק להחלטת בית המשפט העליון מהשבוע שעבר. אולם הפסיקה משפרת את סיכוייו של האיש, הלמוט אוברלנדר, להישאר בקנדה. ממשלת קנדה מנסה כבר 15 שנה ליטול את אזרחותו.

אוברלנדר, בעל מוצא גרמני, נולד באוקראינה, והיה חבר בצוות האיינזצקומנדו a10, שפעל בתוך תחומי ברית המועצות הכבושה. הוא טוען שהיה בסך הכל מתורגמן ברמה נמוכה שגויס בכפייה וכי מעולם לא השתתף ברציחות. אם היה מנסה לברוח, טען, היו יורים בו.

סוכנות JTA מוסרת כי הוא שימש כמתורגמן בצוות בין 1941 ל-1943. אחר כך שירת בחיל הרגלים של צבא גרמניה הנאצית.

אוברלנדר היגר לקנדה ב-1954 וקיבל אזרחות ב-1960 תוך שהוא מסתיר מהשלטונות את עברו בתקופת מלחמת העולם השנייה. סיפורו התפרסם ב-1995.

ממשלת קנדה ציינה את העובדה שלא חשף את עברו כחייל, בהחלטותיה ליטול ממנו את אזרחותו. החלטות כאלה התקבלו שלוש פעמים בין 2001 ל-2012. אולם בכל פעם הפך בית המשפט את ההחלטה והחזיר אותה לממשלה.

לאחר שבית המשפט העליון סירב לדון בתיק, המקרה חוזר לממשלה שוב, "בכדי לשקול שוב, בפעם הרביעית, אם ליטול את אזרחותו של אדם שהיה מעורב במלחמה בניגוד לרצונו ואשר לא ביצע פשעי מלחמה", אמרה עורכת הדין שלו, ברברה ג'קמן, לשירות השידור הקנדי (CBC).

אוברלנדר "שיקר לגבי חלקו בזוועות האלה והשיג את אזרחותו הקנדית במרמה", מסרו בתגובה משותפת המרכז למען ישראל ולענייני יהודים, וארגון "ניצולי שואה קנדים יהודים וצאצאיהם". "על סמך העובדות הללו, יש לגרשו ללא דיחוי", הוסיפו.