הדיון על חוק השקיפות, אמש

יו"ר סיעת ''ישראל ביתנו'' ח"כ רוברט אילטוב מברך על כניסת חוק השקיפות לספר החוקים של מדינת ישראל.

אילטוב הוא אחד מיוזמי החוק לצד שרת המשפטים איילת שקד וח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי.

"אותם ארגונים שמציגים את עצמם כארגונים אובייקטיביים מקבלים מימון ממדינות זרות, זו פרקטיקה שלא מקובלת במדינה דמוקרטית", אמר אילטוב בשיחה עם ערוץ 7. ''יש במדינת ישראל גופי ביקורת ובתי משפט חזקים שעוסקים בזכויות אדם ושוויון וזה לא מקובל שמדינות אחרות יממנו ארגונים שמטרתם להכפיש את מדינת ישראל''.

לדבריו חוק השקיפות שאושר אמש במליאת הכנסת יחייב את הארגונים לדווח כראוי ולכתוב בפומבי שהם מקבלים מימון ממדינות זרות. ''ככה הציבור ידע האם הגופים האלה אכן אובייקטיביים או לא".

ח"כ אילטוב מוסיף כי החוק ימנע גם התערבות בוטה, כלשונו, של ארגוני שמאל שונים במהלך מערכות הבחירות בישראל. "חוק מימון מפלגות מגדיר מה מותר ומה אסור וגופים כאלה שמקדמים אג'נדות פוליטיות ופועלים בחסות מדינות זרות, זו התערבות גסה בתוך מערכת בחירות.

''יש תהליך בחירות לגיטימי ישר וחוקי, ואם ארגונים מתחבאים תחת שמות של ארגוני זכויות אדם, אבל בפועל הם פועלים כדי לקדם מחנה פוליטי כלשהו הם פוגעים בכל התהליך הדמוקרטי. ועדת הבחירות יכולה להתערב ולמנוע מגוף כזה לפעול במהלך מערכת הבחירות".

כזכור, על פי חוק השקיפות, עמותה או חברה לתועלת הציבור שעיקר מימונן (מעל 50% מתקציבן השנתי, ב"ט) מגיע מיישות מדינית זרה, לרבות קרנות שמוחזקות בידי המדינה, תוטל עליהן החובה לדווח על כך בדוחות הכספיים שלהן.

בנוסף, העמותות יחויבו לציין זאת באופן בולט בפרסומיהן בשלטי חוצות, בטלוויזיה, בעיתון, בדף הבית שלהן או במסע פרסום שלהן באינטרנט - וכן לציין זאת באופן בולט בפנייה בכתב לעובד ציבור או לנבחר ציבור. עוד יידרשו העמותות לציין את מימונן באופן בולט בדו"ח המופץ לעיון הציבור.

עבירה על אחד הסעיפים הללו עלולה לגרור קנס בסכום של עד 29 אלף שקלים.

עוד נקבע בהצעה, כי נציג מטעם העמותה המשתתף בישיבה בכנסת יחויב להביא את המידע על העובדה שעיקר מימון העמותה הוא מישות מדינית זרה - לידי יו"ר הוועדה לפני הדיון או במהלכו. אם יישאל הנציג על ידי חבר כנסת על דבר מימון העמותה, הוא יהיה מחויב לחשוף זאת.