האזכרה בהר הרצל, היום
האזכרה בהר הרצל, היוםצילום: קובי גדעון / לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו, רעייתו שרה ובניהם יאיר ואבנר, השתתפו הערב (שלישי) באזכרה לסא''ל יוני נתניהו הי"ד, אחיו של ראש הממשלה, במלאת 40 שנים לנפילתו בעת שפיקד על לוחמי סיירת מטכ"ל במבצע לשחרור החטופים באנטבה.

בטקס האזכרה שהתקיים בבית העלמין הצבאי בהר הרצל השתתפו אחיו עידו נתניהו ומשפחתו, נשיא המדינה ראובן ריבלין, נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס, יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין, שרים, ח״כים, בני ערובה מהמבצע וחברי המשפחה.

האחים בנימין ועידו נתניהו אמרו תפילת ''קדיש'' על קברו של יוני הי"ד ונשאו דברים.

"יוני ראוי לכך שהאמת היא מה שיסופר עליו", אמר עידו נתניהו. ''לאח, זה המעט שבמעט שיכול לעשות למען אחיו שהקריב את חייו למען המדינה ולמען הצלת בני עמו, וכך גם אלה שנלחמו עמו, שמצאו לנכון לכתוב לאחרונה את זיכרונותיהם בספר שהוציאו 'מבצע יונתן בגוף ראשון' כדי לתקן עוול רב שנים שנעשה גם להם, אבל בעיקר למפקדיו.

''הלב דואב שהספר לא הופיע כשהורינו עוד היו בחיים ונאלצו לשאת מדי שנה בשנה, סביב היום שבו עלו לקברו, את ההתקפות ועלילות השווא נגד בנם המת. אבל הם גם יודעים שהאמת כדרך לעולם היא חזקה ושהאמת על אהוב לבם היא זו שבבוא היום תשרוד", הוסיף עידו.

סא"ל במיל' שלומי רייזמן שהיה חייל של יוני הי"ד במבצע אנטבה, סיפר באזכרה כי "לב לבו של המבצע, חיסול המחבלים ושחרור החטופים, הוטל על היחידה ומי שפיקד והנהיג אותנו להצלחה במשימה הבלתי אפשרית הזאת הוא יוני. בשלושים ושש שעות נוהל הקרב שעמדו לרשותנו, הוא זה שעמד בתווך כמו סלע איתן.

"מול אי-הבהירות המבצעית וחוסר הזמן, מול השאלות הקשות שלנו - החיילים והקצינים, ולא תמיד היו תשובות לשאלות שלנו - וגם מול הדרג המדיני והמבצעי, שנדרש להישען עליו ולשאוב ממנו ביטחון ביכולת לבצע את המשימה בהצלחה", תיאר רייזמן.

גלעד שליט
גלעד שליטצילום: קובי גדעון / לע"מ

נציג החטופים בני דוידזון אמר באזכרה ''יוני נהרג בגללנו. חשתי אשמה כילד ובצער וכאב עמוקים כאיש מתבגר, רק שם ליד האנדרטה לזכרו לצלו של בית הכנסת העתיק ובהשראת פעמון החירות האמריקאי וחברי הילדות של יוני, מצאתי לראשונה את המילים החדשות: יוני נהרג בשבילנו.

''יוני נפל ובנפילתו נתן לנו את החיים, יוני נפל בקרב תוך הפגנת תעוזה, אומץ, מנהיגות ומסירות נפש שאין שני להם. יוני נפל בעיצומו של מבצע שכל מהותו הוא קריאת דרור בארץ רחוקה לכל יושביה הישראליים והיהודיים.

''יוני יקר, לא הכרתי אותך ומאז ה- 4 ביולי 1976 ובכל יום הולדת שלי אני חוגג את חירותי ומתאבל על נפילתך. יהי זכרך ברוך לעד", כך דוידזון.