בית אחר?
בית אחר?Office XP

קולות המחאת החברתית ב-2011 טרם נדמו ובינתיים סצנת דיור שלמה ומרתקת מתרחשת מתחת לאפנו

כדי להרגיע את כל מגלגלי העיניים, חשוב לציין שארבע המשפחות הבאות אינן נכנסות תחת הקטגוריות 'משפחות הזויות' או 'אנשי טבע מנותקים'. מדובר באנשים בוגרים, שפויים לחלוטין, המגדלים משפחה וילדים, מחזיקים בעבודה מסודרת ובכל האלמנטים שמנקים אותם בנקל מכל חשדנות שיש לנו כלפי אנשים שחושבים מחוץ לקופסה.

הדבר הבטוח שאכן יש לאנשים האלה הוא, ובכן – אומץ. הם החליטו ללכת עד הסוף, ובמקום לשווע לרחמי הממשלה הם קמו ועשו מעשה. קבלו במחיאות כפיים סוערות את דיירי ישראל המתגוררים בה כמעט בחינם.

לצאת מהריבוע

בית היורט, יבניאל

בין 30,000 שקלים ל-100,000 שקלים

משפחת נחשון מתגוררת ביורט ביישוב שהתפרסם בזכות קהילת ברסלב הגדולה שבו – יבניאל. המשפחה, הכוללת את אסף, אשתו וארבעת ילדיהם (שביקשו שלא להיחשף יותר מדי), היא לוחמת אידיאולוגית בבעיית הדיור. לפני זמן מה פתח ראש המשפחה דף פייסבוק המסייע לאנשים להגיע לדיור מוזל.

"אם לכולם היה מינימום של דיור, כל אחד היה יכול לשמוח ולהביא תועלת לעולם", טוען אסף. "אבל כשאנחנו עסוקים בלשרוד – כולם מפסידים. איך תיתן כשאתה כל הזמן במרדף אחרי הקיום הבסיסי?!"האנרגיה של מבנה עגול – כמו מסביב למדורה – יוצרת משהו שאי אפשר להסביר בכתבה. זו אנרגיה שמי שמבין באנרגיה מכיר אותה. מעין 'אין כאן אגו'. אין מישהו שיושב בראש השולחן.

כמה עולה יורט? פרוטות במושגי דיור. "יצא לנו משהו כמו 300,000 שקלים, כולל קרקע והכול", אומר אסף בחדוות ניצחון של מי שהצליח לעקוף את השיטה. "אבל אפשר לצאת מזה הרבה יותר בזול. לי היה חשוב לגור במקום שבו הקרקע יקרה, ושילמתי עליה 150 אלף. אבל אם אתה משיג קרקע זולה יותר, או בחינם, אתה יכול להעמיד יורט בשווי 30 אלף שקלים אם אתה בונה אותו לבד, או 60 אלף אם אנשי מקצוע בונים לך".

מבחינה משפטית היורט, מספר לנו אסף, נמצא על הגבול האפור שבין מבנה קבע לבין בית עראי שמותר להניח על קרקע חקלאית. "בהתחלה פחדתי שיוציאו אותי מפה", הוא מודה בגילוי לב. "אבל להתחייב לארבעים שנה משכנתא הפחיד אותי הרבה יותר", הוא מחייך. "לגור ביורט היה גם החלום של אשתי, אז לא באמת יכולתי לוותר על זה".

את היורט, הנראה כאוהל עגול, המציאו המונגולים הנוודים. הם מעמיסים אותו על הגמל בקלות וממשיכים במסעם הבלתי נגמר. במקום העצירה הבא לא תהיה להם בעיה. הם יבנו את היורט תוך שבוע בלבד. במונגוליה נהוג לבנות את היורט מענפים שעליהם מלבישים עורות של יאקים או עִזים כחיפוי. בארה"ב היורט נעשה בצורה יותר מודרנית: השלד נבנה מעצים איכותיים ועליו שלוש שכבות בד שונות המבודדות אותו מפני גשם ושמש. "מה שבאמת מגניב ביורט זה שאתה יכול לעצב אותו איך שאתה רוצה", מספר אסף. "אנחנו התקנו רצפת גלריה מעץ, יש לנו הרבה חלונות ומאוד נעים לגור פה. חוץ מזה, האנרגיה של מבנה עגול – כמו מסביב למדורה – יוצרת משהו שאי אפשר להסביר בכתבה. זו אנרגיה שמי שמבין באנרגיה מכיר אותה. מעין 'אין כאן אגו'. אין מישהו שיושב בראש השולחן, כולם שווים בעיגול".

היורט של אסף עוצב כך שהמשפחה תוכל לראות את השמיים בארוחת הערב המשפחתית – בתקרה הותקן חלון 'סקיי לייט' המאפשר ליהנות ממבט אל הכוכבים גם בלי לצאת אל השמיים הפתוחים.

ניחוח עץ

בקתת עץ, עמק האלה

מחיר: בין 40,000 שקלים ל-150,000 שקלים

בני הזוג אמרגי התחתנו לפני זמן קצר. הם לא מוכנים לספר לנו יותר מדי על עצמם, אנשי שלווה ורוח המבכרים את צניעותם, אך על הבית הייחודי שבנו נתן, האיש, מוכן להרחיב. "בטח המחיר מעניין אותך", פותח נתן בחיוך.

"הכול התחיל בזכות השטח שהצלחנו להשיג ללא עלות ממישהו שהכרנו. זה בעצם מה שהוביל אותנו לבנות בקתת עץ במו ידינו. לקנות קרקע ואז לבנות עליה – היה יוצא הרבה יותר יקר. סביר להניח שלא היינו מתחילים את הבנייה כלל ומוצאים פתרון דיור יקר יותר"."אני איש חינוך וזה היה החופש הגדול. לא עבדתי והפכתי את החופש להרפתקה של חודשיים שבהם עסקתי בבנייה אינטנסיבית. הבאנו חברים ומשפחה, כולם התגייסו לטובת העניין. בסוף החופש הבית עמד על כנו"

אחרי שקיבלו את הקרקע החלו בני הזוג בבנייה, שעלתה להם כארבעים אלף שקלים בלבד.

"אני איש חינוך וזה היה החופש הגדול. לא עבדתי והפכתי את החופש להרפתקה של חודשיים שבהם עסקתי בבנייה אינטנסיבית. הבאנו חברים ומשפחה, כולם התגייסו לטובת העניין. בסוף החופש הבית עמד על כנו".

בקתת העץ של משפחת אמרגי מורכבת משמונה צלעות עשויות עץ, המכילות בסך הכול שני חדרים, מקלחת ושירותים על שטח של 70 מטרים רבועים. ניחוחות של עץ עולים מכל עבר, ובפינת החלל הגדול מונחת אח עצים כבויה.

"בקיץ די חם פה", מודה נתן, "כי לא השקענו בבידוד כדי לחסוך עלויות, בכל זאת זוג צעיר... אבל בחורף מאוד נעים עם האח, אווירה של צימר כל החורף".

מחוץ לבית מסתובבות עִזים, וערוגות הירקות הסובבות את בית העץ מוסיפות טבע על הטבע. "חשבתי לעצמי שבמקום לשכור דירה אני אגור במשהו שנראה מגניב יותר", מספר נתן. "זה די חלומי. אני חי כמו בטבע. תמיד הייתי אחד כזה שמתנגד לכל ה'סיסטם' ולרעש שמאפיין את העולם היום. טיילתי הרבה בהודו ובעולם עד לפני כמה שנים, והנה, תודה לא-ל הצלחתי להגשים את חיי היומיום שלי בטבע בלי לוותר על עבודה מסודרת ומספקת בתחום החינוך".

לצורך הבנייה נעזר נתן באינטרנט: "יש היום מדריכים לכול ביוטיוב. גם אבא שלי הוא איש טכני, כך שאני לא יודע איך הייתי בונה דבר כזה לבד. נתקלנו בבעיות בבנייה, אבל למדנו תוך כדי ניסוי וטעייה מה לעשות. זה חלק מהחוויה. השקט הנפשי שאני לא צריך לשלם שכירות, גם אם חם פה בקיץ, שווה את זה".

על הקרקע עם גלגלים

בית בתוך אוטובוס, נווה ארז

מחיר: בין 30,000 שקלים ל-60,000 שקלים

משפחת הורן הצעירה, הכוללת את יעל (אמנית צילום), חנוך (אדריכל נוף) ואמוץ החמוד בן הכמעט שנתיים, הלכה שני צעדים קדימה בנושא הדיור והחליטה לגור ב... אוטובוס.

"אנחנו לא היחידים בארץ שגרים באוטובוס", מקדימה יעל, אך מודה תוך כדי דיבור שגם היא, שכבר עמוק בסצנה, לא מכירה אישית מישהו כמוהם. "שמעתי משהו על משפחה עם ארבעה ילדים שגרה באוטובוס רגיל... אבל אנחנו גרים באוטובוס אקורדיון, ככה שאנחנו 'נורמליים'", היא מחייכת."שמעתי על משפחה עם ארבעה ילדים שגרה באוטובוס רגיל... אבל אנחנו גרים באוטובוס אקורדיון, ככה שאנחנו 'נורמליים'"

"הגענו לנווה ארז לפני שנתיים וקיבלנו שטח אדמה. במקום להביא קראוון, כמו כולם, חשבנו שיהיה מגניב להביא אוטובוס ולגור בו. אהבנו את הרעיון שהוא יוכל לנדוד ממקום למקום וכל פעם נוכל להיות במקום אחר. לגבי העלות – חשבנו שיצא זול יותר מקראוון קלאסי, אבל בסופו של דבר יצא לנו, להערכתי, לא פחות מקראוון ואולי אפילו יותר. האוטובוס עלה לנו 22 אלף שקלים, ותוסיף עוד כמה אלפי שקלים לכל השיפוצים".

האוטובוס הישן שיעל מגדירה כגרוטאה היה בנוי בחלקו, וכלל מטבחון ושירותים קטנים. הזוג הצעיר סגר חלונות כך שיהיו קירות אמִתיים באוטובוס, צבע את הכלי, הוסיף רצפת פרקט והשקיע בבנייה קלה של סלון במרכז האוטובוס, היכן שמתחבר ה'אקורדיון' הידוע. מחוץ לאוטובוס מככבת גינה קטנה. בית לכל דבר.

"זה עדין לא גמור", מספרת יעל, "כי כמו בכל בית – מה שלא עושים בשלושת חודשי השיפוצים, בגלל העצלות ובגלל שאתה כבר גר בבית, נמרח אט אט, וכל פעם עושים עוד משהו קטן ועוד משהו קטן במשך שנים רבות. אני ממליצה על הפתרון של מגורים באוטובוס, אם כי אני מודה שזה קצת צפוף. אבל גם כל החברים שגרים בקראוון מתלוננים על צפיפות, אז אני לא מרגישה שונה".

"היתרונות של זה ידברו למי שבעניין של אקולוגיה – יש כאן מִחזור של גרוטאה שהייתה יכולה לזהם את הסביבה. בסופו של דבר, מי שילך על מגורים באוטובוס – יוכל גם לנוע אִתו, שזה יתרון עצום. באופן אישי, בגלל שעשינו שינויים ותוספות באוטובוס וקיבענו אותו לקרקע בגלל הרוחות החזקות שיש פה, ניאלץ לוותר על היתרון המשמעותי של הניידות. אבל לפחות יש לנו בית מגניב. זה גם משהו שווה".

הצטרפו עכשיו למנויי "מקום בעולם", מגזין הנוער של עולם קטן.

לדפדוף בגליון לדוגמא לחצו כאן