המפגש בבית הנשיא
המפגש בבית הנשיאצילום: מארק ניימן, לע"מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, אירח הבוקר (רביעי) במשכנו מפגש מרגש בין 35 צאצאים של חסידי אומות עולם, בני משפחת האצולה De Ligne הבלגית, ובין שישה ניצולי שואה שהוחבאו על ידי המשפחה בארמון Beloeil שבבלגיה במהלך תקופת השואה.

"סבי וסבתי החמיצו את ההזדמנות לטעת עץ ביער חסידי אומות העולם", אמר הנסיך מישל דה-לין שנשא דברים בשם בני המשפחה חסידי אומות העולם.

"מעמד זה מיוחד מאוד עבורנו. שימור זיכרון מעשיהם הוא ציווי עבור כולנו. אנו לא שוכחים שהיו אלו גם רגעים נוראים בהם כל אחד מהילדים שהופרדו מהוריהם, נאלץ להתרגל לחיים חדשים לגמרי. שלושה אנשים בלבד ידעו על נוכחות הילדים היהודים בארמון, זה מה שהבטיח את הישרדותם של ילדים יקרים אלה''.

לדבריו ללא זיכרון התרבות לא יכולה להתקיים, כמוה גם הציוויליזציה. "בואו נאהב את מה שצריך לאהוב ונשכח מה שצריך להישכח, אך לא נשכח את מה שאל לו להישכח". הנסיך שב והודה לנשיא על ההכרה לה זוכה משפחתו בישראל ואמר: "הערכת העם היהודי ומדינת ישראל נוגעים לליבנו. תחי מדינת ישראל''.

אברהם קפוטקה דיבר בשם ניצולי השואה באירוע, "מול מכונת ההשמדה שהופעלה נגד יהודי אירופה, אנשים ומוסדות פעלו כדי להציל חיי אדם".

קפוטקה ציין כי מלבדו, 44 ילדים יהודים נוספים ניצלו בזכות משפחת דה–לין. "שישה מאתנו נוכחים כאן היום. היינו לבד, הפרידה מהורינו הייתה קשה. לא ידענו אם נראה אותם שוב ומתי. ההתאקלמות שלנו, לפחות בהתחלה לא הייתה קלה, אבל בסופו של דבר השתלבנו בקהילה זו כמו זיקיות, הודות לצוות המדריכים והמורות של בית הילדים. היינו במקום בטוח ושקט כאשר מסביב התחוללה המלחמה. לקראת סופה של המלחמה, חלק מהילדים התאחדו עם הוריהם, אך אחרים לא מצאו אותם עוד".

קפוטקה הוסיף, "מילים אינן יכולות לתאר את תחושותינו כלפי הנסיך יוג'ין דה לין ורעייתו פיליפין, וכל האנשים הנוספים שנתנו יד להצלתנו, תוך סיכון חייהם. היום אנו מודים לנסיך מישל דה-לין על תרומתו לשימור זיכרון סיפור הצלתנו''.

בסיום דבריהם, ברך הנשיא ריבלין: "כבוד הוא לי לארח אתכם בירושלים, בירתה של ישראל, ולב ליבו של העם היהודי כולו ברחבי העולם.

"הנכם כאן, כמשפחה אחת, צאצאי בית לין והילדים היהודים שהצילו. אתם ומשפחות רבות אחרות, אשר חיות היום בזכות טוב הלב של יוג'ין, הנסיך ה-11 לבית לין ואשתו פיליפין. מורשתם נמשכת בזכותכם, צאצאיהם, ובזכות כל ילד יהודי שהצילו".

''רק לאחרונה נפרדנו מאלי ויזל ז"ל, שהיה אולי הדוגמה הטובה ביותר לרוח האדם, אשר נתן לשואה פנים והשמיע את קול הקורבנות. ככל שעובר הזמן, אנשים אשר ראו את זוועות השואה בעיניהם, אינם עמנו עוד. ביקורכם כאן, הדור החדש של משפחתכם והמשפחות שניצלו, מעלה שוב את החשיבות שבשימור הזיכרון, זיכרון הקורבנות, זיכרון הרשע האפל, וגם הזיכרון של הגבורה הגדולה וההישרדות".

משפחת De Ligne היא משפחת אצולה בלגית שהקימה בתחילת מלחמת העולם השנייה מעונות לילדים עם צרכים מיוחדים. החל משנת 1942 הוחבאו במעונות הללו 45 ילדים יהודים וכך ניצלו חייהם. למפגש בבית הנשיא הגיעו מרחבי אירופה 35 צאצאי משפחת De Ligne כדי לפגוש שישה מהילדים שניצלו בזכות משפחתם.