פחות טיגון. צ'יפס
פחות טיגון. צ'יפסOffice XP

צה"ל ומשרד הביטחון יפרסמו בקרוב מכרזי ענק, בגובה של מאות מיליוני שקלים, להעברת המטבחים הצה"ליים במרבית הבסיסים הגדולים, 40 במספר, לחברות קייטרינג חיצוני.

על פי הדיווח, שפורסם בעיתון "ידיעות אחרונות", המכרזים יפורסמו תוך חודש וחצי, תחת שם הקוד "צמיד", ויכללו מפרט מדוקדק של סוגי ותפריטי המזון שיוגשו לחיילים.

מרשימות המזון והתפריטים המלוות את המכרז עולה כי צה"ל פועל ליישום המלצות משרד הבריאות. כך למשל הוצאו מהתפריט הנקניקיות, לגביהן הוציא ארגון הבריאות העולמי אזהרה לפיה הן מסוכנות לבריאות. קורבן נוסף של המכרז יהיה הבורקס, שגם הוא יעזוב את חדרי האוכל הגדולים.

השימוש בבשר מעובד תעשייתי קפוא, כמו: המבורגר, קבב ונאגטס, יופחת מאוד, ומנגד יעלה מאוד השימוש בבשר גולמי, כמו: עוף, הודו ודגים שלא עברו עיבוד. המכרז כולל גם דרישה לשיטות בישול בריאות יותר: פחות טיגון ויותר אפייה.

במסגרת המכרז יעברו החיילים חלקית לאכילת לחמים מקמח מלא וקוסקוס מחיטה מלאה. בנוסף יוגשו במטבחים הגדולים מנות לטבעונים, לצמחונים, לחולי צליאק ולבעלי אלרגיות למוצרי מזון מסוימים (כלומר מנות ללא מזונות אלרגניים).

גורם המעורב בנושא הסביר כי ההחלטה על העברת חלק נכבד ממטבחי צה"ל לגורם חיצוני נובעת לא רק מרצון להתייעלות, אלא מההכרה כי המקצועניות של חברות הקייטרינג תאפשר אוכל מגוון וטעים יותר לחיילים.

ראש מערכת מזון ביחידת מנה"ר, גיל סנדר, מסר: "לאזרוח המטבחים הצבאיים המרכזיים יש תועלות כלכליות רבות, אבל אנחנו שמים דגש בראש ובראשונה על איכות האוכל שיוגש לחיילים. לכן במכרזים, מרכיבים מרכזיים יהיו איכות האוכל, הגיוון שלו וכמובן הטריות. אנחנו בהחלט מצפים שהאוכל שיגיע לצלחת של החייל יהיה עשיר ומגוון יותר".