הבית בו גדל היטלר
הבית בו גדל היטלרצילום: רויטרס

הפרלמנט האוסטרי הצביע פה אחד בעד ההצעה להפקיע את בית הולדתו של היטלר מתוך מטרה להרסו כדי שלא יהפוך למוקד עליה לרגל של ניאו־נאצים.

את ההצעה הביא לאישור שר הפנים האוסטרי וולפגנג סובוטקה שאף קרא להרוס את ביתו של היטלר, שנמצא במחוז בראונאו שבאוסטריה.

"על ממשלת אוסטריה לקחת את הבעלות על בית הולדתו של היטלר ולהרוס אותו. עבורי, הריסה של הבית הזה תהיה הפתרון הכי נקי", ציין השר האוסטרי.

השר הוסיף, "הפקעת הבנין היא הכרחית. ניסינו לבדוק את כל האפשרויות לשימוש בבנין הזה ולרכוש אותו מבעליו החוקיים, אבל ללא הצלחה. אני חושב שהפתרון הטוב ביותר הוא פשוט להרוס את המקום הזה".

הרשויות בבראונאו שבאוסטריה פעלו מזה תקופה ארוכה כדי להפקיע את הבית בו התגורר היטלר בילדותו על מנת שלא יהפוך מוקד לניאו־נאצים.

ההצעה הקודמת להפוך את הבית לבית מגורים רגיל, עוררה ויכוח ער באוסטריה סביב השאלה כיצד יש לנהוג בבית, שגם עשרות שנים אחרי סיום מלחמת העולם השניה ומותו של היטלר עדיין נושא מטען היסטורי כבד.

האיש שהפך לרודן הנאצי נולד בבית שבעיר הקטנה בראונאו, ליד זלצבורג הסמוכה לגבול עם גרמניה. באפריל 1889. משפחתו חיה שם רק שלוש שנים, אולם הקשר שלו לבנין, בן שלוש הקומות, נותר בלתי מחיק. הבית שייך כעת לגמלאית מקומית, ומשרד הפנים הפדרלי של אוסטריה שכר אותו מאז 1972, והשכיר אותו לעיריית בראונאו בשכירות משנה.

לפי דיווחים באוסטריה, הבית – שהיה פונדק בימים שבהם משפחת היטלר שכרה בו מקום – שימש מאז כספריה, כבנק, כאכסניה לכיתות לימוד ולאחרונה כבית מלאכה עבור בעלי מוגבלויות מטעם ארגון צדקה. בשנה שעברה פונה המקום. השאלה מה לעשות בבית חשפה פערים בין אלה הרוצים להדגיש את עברו של המקום לאלה הרוצים לפתוח דף חדש.