בית התפוצות
בית התפוצותחיה גרינוולד

בצעד תקדימי יפתח מוזיאון בית התפוצות את שעריו למבקרים החל מהשבוע גם בשבתות.

במכתב ששלח מנכ"ל בית התפוצות, דן תדמור, לעובדים הוא מנמק את ההחלטה: "מדובר, כך אנו מקווים, במכפיל כוח משמעותי מבחינת כמות המבקרים במוזיאון ובצעד משלים לתהליך ההתחדשות שעובר בית התפוצות". תדמור מסביר כי כשליש מהמבקרים במוזיאונים עושים זאת בימי שבת מטעמי נוחות, ומוזיאון בית התפוצות מבקש להיות רלוונטי לקהל המבקרים בהקשר זה.

המנכ"ל מציין בפני העובדים כי הוא מודע למשמעות הפתיחה בשבת, ועל כן "המודל שאימצנו הוא של תפעול מינימלי: רכישה מראש של כרטיסים, פתיחת הגלריות בלבד ללא החנות וללא ארומה וכו'".

אבל מתברר שהעובדים בבית התפוצות אינם מרוצים מ"ההתפתחות החשובה", כהגדרת המנכ"ל. כמה עובדים במוזיאון פנו לחבר הכנסת מיקי זוהר, שכזכור העלה בחודשים האחרונים יחד עם ח"כ עליזה לביא הצעת חוק שתמנע ממעסיקים להכריח עובדים לעבוד בשבת, גם אם אינם דתיים.

העובדים כותבים לח"כ זוהר כי "במידה וייפתח המתחם - משמרות שבת יתבקשו מן העובדים המעוניינים בכך. ייתכן אף שתינתן עדיפות לעובדים שמוכנים לתת משמרת גם בשבת. המוזיאון יעסיק באופן אינטנסיבי את עובדי הניקיון, התחזוקה והמאבטחים ביום השבת, והעבודה שייאלצו לבצע תהיה כפולה ומכופלת".

העובדים טוענים כי המהלך, שהוא בעל השלכות מרחיקות לכת על תנאי עבודתם, היה צריך להיעשות תוך הידברות עמם. "כשם שאיש לא חולם לפתוח את המוזיאון ביום קדוש כמו יום הזיכרון לחללי צה"ל או ערב יום השואה, אנו מבקשים לרתום את ההנהלה לברית נאמנות ליום השבת כערך כלל ישראלי".

משיחות שערכנו עולה כי גם לא הותר לאחד העובדים שביקש להעביר סקר בין כלל העובדים (כ‑70 קבועים ועוד כמה עשרות עובדי קבלן) שבוחן את עמדתם לגבי העבודה בשבת.

חבר הכנסת מיקי זוהר פנה בשאילתה דחופה למשרד הכלכלה וגם לבית התפוצות עצמו בעקבות המידע, אך עד לסגירת הגיליון טרם קיבל מענה.

בשיחה עם 'בשבע' הביע זוהר תמיהה על המהלך. "כיצד ייתכן שמוזיאון המתקרא 'מוזיאון העם היהודי' ירמוס ברגל גסה את הערך המקודש של יום השבת?". זוהר מזכיר את הצעת החוק שלו בנושא, שלדבריו "אמורה לשים סוף להתנהלות כגון זו המאלצת את העובדים לעבוד בשבת למרות רצונם. על פי ההצעה שהגשתי, כל עובד יוכל לסרב לעבוד בשבת גם מבלי להצהיר שהוא שומר מצוות".

בבית התפוצות אומרים בתגובה: "המהלך כולו בוצע בתיאום עם נציגות העובדים ובהסכמתם, ובניגוד לפרסומים לא תהיה כל פגיעה, ישירה או עקיפה, בעובדים. עובד שלא ירצה לעבוד בשבת כמובן לא יחויב לעשות כן".