מאיר פרוש
מאיר פרושחזקי עזרא

בהתאם להסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה, הופץ אתמול (חמישי) תזכיר חוק לביטול חובת לימודי הליבה במגזר החרדי.

למעשה מדובר בביטול הנחיות שר החינוך הקודם הרב שי פירון שביקש להתנות את תקצוב מוסדות הלימוד בלימודי ליב"ה.

מאחורי המהלך עומד סגן שר החינוך מאיר פרוש ולשכתו, יחד עם צוות משרד החינוך. הצעת החוק נתמכת על די שר החינוך נפתלי בנט ומפלגת הבית היהודי, מתוך מחשבה שאין לכפות לימודי ליב"ה על התלמידים החרדים.

ביום רביעי השבוע שלח ח"כ יאיר לפיד מכתב לרבנים הראשיים הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו שבו ביקש מהם לצאת ביטול חובת לימודי הליב"ה.

"בימים אלה מקדמת הממשלה יוזמת חקיקה שנועדה לבטל את חובת לימודי הליב"ה בבתי הספר החרדים. סופה של יוזמה זו יהיה בכך שתלמידים חרדים לא ילמדו בבתי הספר מתמטיקה ואנגלית, ותילקח מהם האפשרות לפרנס בעתיד בכבוד את עצמם ואת משפחותיהם", כתב לפיד.

לדבריו, בלי מתמטיקה ואנגלית ייחסמו רוב האפשרויות בשוק העבודה העתידי בפני ילדים אלה. ''חלקם ימשיכו בוודאי בעולם התורה, אולם אלו מהם שירצו גם לצאת לעבוד, יגלו שמשרות רבות (ודווקא המשרות הריווחיות יותר) חסומות בפניהם.

לפיד הדגיש כי מדובר ביוזמה שאינה הוגנת כלפי הילדים החרדים, אינה הוגנת כלפי התלמידים החילונים והדתיים שעליהם תיפול המעמסה בעתיד, ואף אינה תואמת את ערכי היהדות. "הרי אין חולק על כך שבין היהדות לבין לימודי שפות ומתמטיקה אין שום סתירה. להיפך.

"כל תולדות היהדות היא השאיפה להשכלה ולימוד. 'וכל תורה שאין עמה מלאכה, סופה בטלה וגוררת עוון'. שלמה המלך, החכם באדם, דיבר שבעים שפות. הרמב"ם היה רופא ומדען. רבי אברהם אבן עזרא כתב את 'ספר המספר' העוסק ביסודות השיטה העשרונית. הרלב"ג כתב את 'מעשה חושב' העוסק במתמטיקה גבוהה. הגאון מווילנה עסק במתמטיקה והיה בעל ידע עצום בתחומי המדעים".

לפיד הביע דאגה עמוקה מההשפעה שתהיה לביטול החוק על עתיד ילדי ישראל כולם, "היוזמה הזו תגביר שנאה בישראל, תגביר בורות בישראל, תגביר את השסע בין חלקי החברה הישראלית, ובעיקר אינה הוגנת כלפי אלפים רבים של צעירים שנחסמת בפניהם האפשרות להתפרנס.

"המוני בתים בחברה החרדית צמאים להשכלה שכזאת לילדיהם, אך קולם לא נשמע ברעש המהלכים של עסקניהם. השינוי שמביא את בשורת ההזדמנות השווה לתלמיד החרדי כבר החל. הוא מתחיל לשאת פירות, אל לנו לאפשר את גדיעתו".

יו"ר ''יש עתיד'' סיים בבקשה מיוחדת מהרבנים הראשיים, "אני קורא לכבודו להשמיע קול מוסרי רם ואמיץ, שיזכה לאמון מכל חלקי החברה, נגד הרעיון שמסיבות פוליטיות צרות ישללו מילדי ישראל את הידע, החוכמה ואפשרויות הפרנסה המגיעות להם".