איך לשמור על קרירות ביום קיץ לוהט

הקיץ הישראלי מציב אתגר משמעותי בפני מי שלא מסוגל להתמודד עם עומס חום.

אביעד אבן חן , י"ג בתמוז תשע"ו

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: Thinkstock

הקיץ הישראלי מציב אתגר משמעותי בפני מי שלא מסוגל להתמודד עם עומס חום.

לזה יש להוסיף את החופש הגדול, שמחייב תשומת לב מיוחדת לילדים ולמשפחה. רוצים לדעת איך צולחים את המשימה בשלום? הנה כמה דרכים להתקרר גם ביום לוהט במיוחד

החודשים יוני, יולי ואוגוסט מייצגים את הקיץ בישראל בצורה הטובה ביותר. הם מתאפיינים באקלים חם ולח במישור החוף והשפלה, אך בעיקר מזוהים עם חום ויובש בהרים ובעמקים הפנימיים.

בשניים באוגוסט של שנת 2015 לדוגמא נמדדו 51 מעלות במושב נערן, בעוד בשנת 1942 נמדדו לא פחות מ-54 מעלות בטירת צבי. הגשם הוא כמובן מילה גסה בקיץ של המזרח התיכון, אך לעיתים רחוקות מאוד הוא מטפטף רק בשעות הבוקר ובכל מקרה בכלל לא רלוונטי למדידה.

חוץ מהאקלים השורר בישראל במהלך הקיץ, כדאי להביא בחשבון את ההשפעה של החופש הגדול ואת הקושי שכרוך בחיפוש תעסוקה לילדים. הורים נדרשים להפנות את מלוא תשומת הלב שעומדת לרשותם כדי לשמור על הילדים ולמנוע התייבשות, עומס חום וקשיי נשימה.

קל לעשות את זה למשל עם בר מים מינרליים של מי עדן בתוך הבית או במשרד, אך קשה הרבה יותר לשמור על שגרת מים נכונה בטיולים ובילויים. מצד שני, האתגר שנקרא "קיץ ישראלי" כמובן לא חדש לנו ואפשר לנצל את הניסיון כדי להתמודד איתו בהצלחה.

מה זה מזגן אנושי?

קודם כל, השאיפה של רובנו היא לצלוח את משימת הקיץ בשלום בלי לפרוץ את מסגרת התקציב עם הפעלה של מזגן במשך 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. אחת הדרכים לעשות את זה היא לנסות את שיטת "המזגן האנושי": פשוט לוקחים כוס מלאה בקוביות קרח, מצמידים אותה לפה ונושפים. זה יעיל במיוחד אם נמצאים בחוף הים או על שפת הבריכה ואין מה לעשות עם הקרח שנשאר, או כשרוצים להפתיע את הילדים עם משב רוח מרענן.

חוץ מזה, יש מקומות בעולם שבהם מרחיבים את השיטה לחדרים. שמים בתוך קערה כמה בקבוקים קפואים מפעילים מאוורר תקרה ונותנים לבריזה להתפזר. מי שרוצה ממש להגזים יכול להרטיב את עצמו במקלחת, להספיג חולצה במים וללבוש אותה מתחת למאוורר. במצבים כאלה חשוב לא להשתמש במים קרים כדי לא לקפוא.

מה הקשר בין אוכל, שתיה וקיץ?

הדברים הקטנים עושים הבדל גדול במאמץ להתגבר על החום שמלווה את הקיץ הישראלי. כדאי קודם כל לוותר על שתיית אלכוהול, כי חוץ מזה שהוא מסייע לעליה במשקל הוא גם גורם לעודף מתן-שתן. המשמעות היא אובדן מים, התייבשות ותחושת חום קיצונית יותר. אותו הדין תקף גם לגבי משקאות מסוכרים כמו לימונדה או תה קר. גם כאן כדאי להזכיר את היתרונות של מים מינרליים ואת הערך המוסף שלהם בקיץ ולכל אורך השנה.

חוץ מזה, יש לקחת בחשבון את ההשפעה של האוכל על תחושת הקור הפנימית. מרקים הם לא אופציה טובה לארוחת צהריים, מאכלים חריפים יקשו עליכם להירדם בלילה גם מתחת למזגן ותבלינים אקזוטיים יגרמו לכם להזיע. במקביל, אפשר לוותר על יציאה מהבית לטובת אוכל מהיר בחוץ ולחילופין להזמין אותו עד הדלת.

כל הטיפים להתקררות בקיץ תקפים לטווח רחב של גילאים. הורים צריכים להראות דוגמא אישית לילדים שלהם, בעוד הילדים עצמם נדרשים לגלות אחריות. רצוי לאמץ את כללי התזונה הנכונים כבר בעונת המעבר ולהכין את הבית לקיץ הקרוב עם מערכת מיזוג אוויר יעילה, חסכונית ונוחה לשימוש.